Søk i denne bloggen

mandag 5. juli 2010

Bok: "Huset ved moskeen"

Kader Abdolahs "Huset ved moskeen" har stått ei lita stund på huskelista, og i det nyaste Kamille (14/2010) såg eg at nettopp den boka var ein lesars boktips. Då eg såg den på biblioteket forleden, så måtte eg bare låna den. Dette stod i Kamille: Aqa Djan, som bor med familien sin i huset ved moskeen, er familiens overhode, og broren hans er imam. Familien har vært åndelige ledere i den iranske byen der bor i i mange århundrer. Boken handler om alt som skjer i og rundt familien, kjærlighet, politikk, religion, tekniske nyvinninger, sorg og glede. Jeg ble grepet av historien, og en kultur som virker fremmed og annerledes ble plutselig litt mindre skummel og litt mer gjenkjennelig. Eg likte "Huset ved moskeen"; samtidig var det ikkje så lett å halda rede på alltid kven alle er pga, for meg, rare namn:)

Handling i "Huset ved moskeen": I åtte hundre år har Ãqa Djãns familie hatt en sentral posisjon i den iranske byen Senedjãn. Den enorme familien bor i huset ved moskeen, et hus med 35 rom, en bikube full av bestemødre, barn, kjøpmenn og halvguder. Og historiene flommer inn og ut av huset. Familieeposet rommer Irans dramatiske historie, historien om den islamske tradisjonen og om det moderne Iran, om fundamentalisme og oppbrudd fra fundamentalismen.

Frå omslaget: "Romanen er strålende velfortalt, også i norsk versjon, om en dramatisk periode i en uendelig lang tradisjon." (Svein Johs Ottesen, Aftenposten)

XOXO

4 kommentarer:

  1. Du er like glad i å lese som meg:):) Alltid gøy med bokanmeldelser:)

    Forresten fått meg ny blogg:)

    SvarSlett
  2. Heidu! Ja, bøker er eit must. Nå for tida har eg ei som eg lese, og ei som eg høyrer:)

    Skal absolutt fortsetja å lesa på den nye bloggen:)

    SvarSlett
  3. Du får si ifra om den er bra når du er ferdig:) Ja øya ja, skal fortsette ikveld. Hører jo den er fantastisk. Begynner å bli ganske trist med splittelsen, så tror absolutt den er bra!

    SvarSlett
  4. "Huset ved moskeen" var heilt grei. Eg høyrte den på lydbok, så hadde litt problem med å fylgja med på alle namna og kor die høyrte heime hen, men det var den iranske historien som var viktigast for meg. Har lest litt om sjahen av Iran og Fahra Diba tidlegare:)

    SvarSlett