Søk i denne bloggen

onsdag 11. august 2010

Bok: "Stemmer i natten"

Du har bøker som du skumme gjennom, du har bøker som du lese frå tidlig kveld og heilt til morgonlyset strømmer inn, også har du dei bøkene som du ikkje vil legga i frå deg, men du må fordi det som blir fortalt er så skremmande og nært og personlig og ekte, at det får deg til å tenka på korleis du sjølv har valgt å leva livet ditt, og dine valg, og at du får faktisk lov til å velga akkurat som du vil. Fordi slik er min generasjon og mitt land.

Idag kjenner dei fleste namnet til Xue Xinran fordi ho har skreve ei bok som heiter "Tapte døtre". Eg har store planer om å lesa den, men visste du at dama har skreve fleire bøker før den boka. Som den kronologiske leseren eg er, så måtte eg sjølvsagt sjekka, og framover kan eg lova at det blir fleire Xinran-bøker:)

Handling i "Stemmer i natten": "Jeg husker at jeg var redd og gråt der jeg sto og så på flammene. Jeg syntes jeg hørte rop om hjelp inne fra bålet. Flammene fortærte alt: hjemmet jeg nettopp hadde fått, min hittil lykkelige barndom, mine håp og familiens stolthet over all sin dannelse og kulturelle rikdom. De brente inn en sorg i meg som vil være der til min død."

Dette skjedde den kvelden rødegardistene kom til Xinrans eget hjem. Hennes skjebne var bare én av uendelig mange. Som radiojournalist skulle hun senere erfare sannheten i ordtaket: "I alle familier er det en bok som helst ikke skal leses høyt." Gjennom åtte banebrytende år fikk Xinran et nærgående innblikk i sine medsøstres skjulte historier. Som en av de første kvinner i Kina ledet hun sitt eget radioprogram. På sen kveldstid ringte kvinnene til henne for å betro sine hemmeligheter. Mange av disse fortellingene er nå samlet i Stemmer i natten. Til sammen utgjør de en inderlig og hjerteskjærende skildring av kvinneliv i dagens Kina, full av lidelse, lengsler og uoppfylte drømmer.

Som den kjente forfatteren Amy Tan skrev i sin omtale av Stemmer i natten: "Det finnes historier som må leses. Livet til disse anonyme kvinnene er så gripende at da jeg var ferdig med boka, følte jeg at min sjel var forandret."

XOXO

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar