Søk i denne bloggen

torsdag 23. september 2010

Bok: "Himmelgraven"

Shu Wens modige ferd inn i Tibet - en sann fortelling om tap og troskap

Eg har lest 2 bøker av Xue Xinran, og eg veit at eg skal fortsetje å lese hennar bøker. Betre blir det ikkje, og dei bøkene er sjeldne!

Handling i "Himmelgraven": Året er 1958 i Kina. Shu Wen og hennes mann Kejun er unge medisinstudenter, fulle av den tidlige kommunismens håp og entusiasme. Kejun bestemmer seg for å la seg verve som lege i hæren. Bare få måneder senere får Wen beskjeden om at mannen hennes er blitt borte under kamp i Tibet. Wen nekter å tro på historien hun får servert, og reiser til Tibet for å lete etter Kejun. Det skal bli en lang reise. I tretti år - et halvt liv - vandrer Wen i fjellene i Nord-Tibet sammen med en tibetansk nomadefamilie mens hun leter. Da hun endelig vender hjem til Kina, er ingenting som før.

Det er ingen som liker å gråte, men tårer vanner sjelen. Så kanskje jeg skal takke for at du kan gråte for de kinesiske kvinnene i bøkene mine ...

XOXO

2 kommentarer:

  1. Hei:-)
    Du vant trøstepremie i konkurransen min. Kan du sende meg navn, adresse + tittel på en valgfri pocketbok du ønsker deg til kastormo@online.no

    Himmelgraven forresten er ei god bok. For en historie. Xinran gir oss et unikt innblikk i Kina.

    God helg:-)

    SvarSlett
  2. Nei, så kult. Tusen takk:) Skal senda med ei gang!

    Ja, det var ein flott historie. Nå vente eg på Xinrans neste bok:)

    SvarSlett