Søk i denne bloggen

Laster inn...

søndag 19. desember 2010

Bok: "Snøstorm og mandelduft"

Eg har lest alle Läckbergs bøker om Patrick og Erica, og det tok ikkje så altfor lang tid (noko som seier at eg likte dei). Snøstorm og mandelduft er ein kortroman som vart skrevet i 2007, og først utgitt nå, og det irriterte meg grenselaust. Frå Tanumshede politiet er det kun Martin Molin som er med i boka, og sidan 2007 har ein del skjedd i privatlivet hans. Boka er ikkje spesielt god, og med tanke på baksideteksten så trudde eg det sko vera betre: "Kortromanen Snøstorm og mandelduft er et lukket rom-mysterium i ekte Agatha Christie-ånd." Eg leser heller om Poirot og Miss Marple enn denne boka. Og det var ein ting til: Lurer på om Läckberg har lest Poirot? Det var nemlig ei hending i boka som er tilnærma identisk med ei hending i min favoritt-Poirot!
Baksidetekst: En snau uke før jul samles familien Liljecrona til slektstreff på øya Valö utenfor Fjällbacka, og Martin Molin ved Tanumshede politistasjon må følge sin venninne Lisette Liljecrona. De er samlet på oppfordring av familieoverhodet Ruben, som styrer slekten med jernhånd. Men forbindelsen til fastlandet blir brutt av en kraftig snøstorm, og da Ruben faller død om under middagen, tvinges Martin som politimann til å gripe inn. Han konstaterer raskt at Ruben er blitt drept, og at alt tyder på at noen har forgiftet ham. Ettersom de er isolert på øya, må den skyldige være å finne i familien. Men hvem?
Camilla Läckberg og Gyldendal Norsk Forlag har med denne boken valgt å støtte Min dag i dag, som har som formål å virkeliggjøre drømmene til barn som har det vanskelig. Ti kroner av hvert solgte eksemplar går uavkortet til Min dag i dag, som er en del av Norske Kvinners Sanitetsforening (se Min dag i dag/Sanitetskvinnene).
XOXO

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar