Søk i denne bloggen

onsdag 26. januar 2011

Bøker som ikkje blir fullført

Eg har gjort det igjen! Eg begynte så smått på Carlos Ruiz Zafons bok Vindens skygge. Lånte digiboka på biblioteket, og sykla til jobb med øyrepropper i øyrene. Byrjinga er grei nok, den har eg høyrt før, lånte nemlig samme bok OG samme utgave i fjor haust. Denne gongen høyrte eg litt lenger enn sist. Men det funker ikkje! Leste nettopp eit blogginnlegg på bloggen Så rart, der forfatteren setter spørsmål ved kvifor det er så vanskeleg å gi opp ei bok.

Eg er litt usikker på om eg gir opp bøker for dei kjeder meg eller fordi det er feil tidspunkt. Første gongen eg sko lese Merice Briffas Mine drømmers land ga eg opp, men andre gongen vart eg heilhjerta fan, fant ei ny favorittbok og nå er det den boka eg anbefaler alle å lese. Det var definitvt feil tidspunkt den første gongen, men kva er det med Vindens skygge som gjer at eg gjer opp for andre gong? Eit forslag er at den skremmer meg! Eg leste eit referat av handlinga på wikipedia, og det ga meg gåsehud!!!

Så! Kvifor skal eg bruke tid på ei bok som skremmer meg, og som eg gruer meg til? Det gidde eg simpelthen ikkje. Derfor er Carlos Ruiz Zafon nå sletta frå hukommelsen min!

Har du avbrøte bøker?

XOXO

12 kommentarer:

  1. Har blitt flinkare til å avbryte bøker, ja! Artig at du seier du ikkje klarer å fullføre Vindens skygge - den er ein av dei bedre bøkene eg sjølv har lese;)

    SvarSlett
  2. Viser kor ulike mennesker er:)

    SvarSlett
  3. Jeg avsluttet Brisignr da jeg skulle lese den på engelsk, det ble for vanskelig for meg. På ungdomsskolen avbrøt jeg Ringenes Herre, den ble for tung for meg. Har lenge lurt på om jeg skal lese den igjen snart:)

    SvarSlett
  4. Noen ganger er tidspunktet rett og slett feil! Det oppdager man når man ønsker å gi en bok en sjanse til, og det plutselig åpner seg en perle.

    Selv elsket jeg Vindens skygge, men jeg kjenner også mange som aldri klarte å oppdage magien for egen del. Og det må vel være helt greit!? Denne boka er sikkert ikke noe for deg. ;-)

    SvarSlett
  5. Takker! Nei, boka skremte meg:/ Men som einkvar ivrig bokelsker har eg alltid nye bøker:)

    SvarSlett
  6. Elin: Ringenes Herre høyrte eg på lydbok, og det funka fint for meg:)

    SvarSlett
  7. Hei, og takk for en hyggelig kommentar på bloggen min. Jeg har noen bøker jeg gir opp jeg også, men jeg pleier å plukke de opp igjen, og lese meg igjennom dem. Det er ikke lurt. En bok jeg begynte på tre ganger før jeg ble ferdig med den var "Parfymen". Og den boken likte jeg ikke.

    :-)

    SvarSlett
  8. Hehe, jeg ga også opp Vindens skygge! Tror jeg leste godt over halvparten, men jeg maktet bare ikke å fullføre. Riktig nok er det noen år siden. Siden da har jeg gitt opp mange bøker. Livet er for kort til å kastes bort på dårlige leseopplevelser!

    SvarSlett
  9. Jeg har tidligere kunne holde på med en bok i et år ved å lese i den innimellom andre bøker. Det er ikke særlig mye man får ut av en bok da. Er fornøyd med at jeg har klart å starte året med å legge fra meg en bok.

    SvarSlett
  10. Groskro: Som eg skreiv så er det nå andre gongen eg har prøvd Vindens skygge, men det funker bare ikkje!
    Beatelill: Ja, ikkje sant. Kan mykje heller bruke tia mi på bøker eg liker:)
    Silje: Nei, eg vil tru at du gløymer ein del når du held på så lenge med ei bok.

    SvarSlett
  11. Jeg er fanebærer for å avbryte bøker man ikke liker! Tror det er litt sånn flink pike-syndrom at man _må_ fullføre bøker man har begynt på. Men hvorfor lide seg gjennom bøker man synes er forferdelige når det finnes så mange andre GODE bøker? Jeg er stolt av at jeg kan klappe igjen en dårlig bok, noe jeg ikke kunne før ;)

    MEN, Vindens Skygge er den beste boka jeg noensinne har lest. Tenk at du avbrøt den, av alle bøker!

    SvarSlett
  12. Tydelig at det er delte meiningar om Vindens skygge:) Eg er heilt enig i at det er ikkje vits i å bruke tid på bøker ein ikkje liker:)

    SvarSlett