Søk i denne bloggen

Laster inn...

søndag 30. januar 2011

Bok: "Den skarpeste kniven" (Den mørke materien #2)

Forfatter: Philip Pullman
Originatittel: The Subtle Knife
Oversetter: Torstein Bugge Høverstad
Utgitt: Denne utgave 2006, originalt 1997
Format: Lydbok, lest av Trond Espen Seim, 12 timer
Forlag: Gammafon
Frå: Biblioteket

I skrivande stund høyrer eg ferdig Den skarpeste kniven og eg forstår nada! Koffor eg tilbringe 12 timer med ei bok som eg skjønner fint lite av forstår eg ikkje, men kan det ha noko å gjer med at eg på ein måte lovte meg det i litteraturmåla? His Dark Materials består av 3 bøker, og eg skal høyra den siste boka og, men eg tvile på at eg forstår noko særlig av den heller. Nokon andre som har det slik? Eller som kan forklara meg bøkene/handlinga?

Baksidetekst: Universets grenser har åpnet seg, og Lyras venn ligger død ved hennes føtter. Nå har Lyra tatt spranget inn i en ny og fremmed verden, for å finne morderen, for å få hevn og svar på sine mange spørsmål. Her møter hun Will, som allerede har et menneskeliv på samvittigheten. Lyra og Will kommer til byen Cittàgazze, et eiendommelig og hjemsøkt sted, og sammen må de ta seg opp i det mystiske og fryktede Torre degli Angeli. Dette tårnet skjuler en gjenstand man myrder for å få tak i, en gjenstand som skal få avgjørende betydning for barnas - og universets skjebne.

XOXO

2 kommentarer:

  1. Den boka har jeg ikke lest:) Høres spennende ut, liker bøker med fantasi:)

    SvarSlett
  2. Begynna med begynnelsen, The Golden Compass/Northern Lights:)

    SvarSlett