Søk i denne bloggen

torsdag 10. februar 2011

Bok: "En kikkert av rav" (Den mørke materien #3)

Forfatter: Philip Pullman
Originaltittel: The Amber Spyglass
Oversetter: Torstein Bugge Høverstad
Utgitt: 2007 (2000)
Format: Lydbok, lest av Trond Espen Seim, ca. 17 timer
Forlag: Gammafon
Frå: Biblioteket

Eg lure meg på om den einaste årsaken til at eg har høyrt denne boka, og egentlig heile His Dark Materials-serien er kun pga den første boka, og fordi eg nå har fullført deler av det eine litteraturmålet. Eg leste ein kommentar på bokelskere at denne siste boka var tung og vanskelig å følge. Nå skal det ikkje stikkas under ein stol at eg har fulgt dårlig med når eg høyrte denne boka, men eg forstår framleis ikkje kva dei handler om. Fekk ein del kommentarer på forrige bok at Pullmans His Dark Materials er ein motpol til Lewis' Narnia. Kan vera mykje rett i det! Uansett, du som liker desse bøkene, all hail to you, eg har bare fullført nokre bøker som eg har hatt på leselista lenge. Tilbake til bøker som eg faktisk liker!

Baksidetekst: Will befinner seg alene, på et ukjent sted, da englene kommer til ham. De befaler ham å følge dem til Lord Asriels festning, der krigen mot Autoriteten, universets hersker, forberedes. Will er knivbæreren, og kniven er våpenet som kan avgjøre krigens utfall. Men Will nekter å adlyde englene. For ham er det bare en ting som er viktig: Lyra. Og hun er bortført av fienden. Uten henne går ikke Will noen steder. Derfor trosser han alle påbud og all fornuft. Universet får klare seg selv, i alle fall til Will og Lyra er sammen igjen. Sammen kan de trosse universets lover. Sammen skal de krysse grensen til de dødes land ...

XOXO

2 kommentarer:

  1. Det er mange år siden jeg leste disse bøkene nå, men jeg husker at jeg likte dem veldig godt.

    SvarSlett
  2. Det viser at det er mangfold blant boklesere:)

    SvarSlett