Søk i denne bloggen

onsdag 9. februar 2011

Bok: "Etterpå"

Forfatter: G. G. Musso
Originaltittel: Et aprés...
Oversetter: Ingebjørg Nesheim
Utgitt: 2010 (2006)
Format: Innbundet
Forlag: Pantagruel
Frå: Biblioteket

Nokon dager trenger du ein historie som trollbinder deg, og lar deg synka inn, og idag har eg lest ut ei bok som eg ikkje kjeme til å gløyma med det første. Eg leser ein del bokblogger, og denne boka lånte eg etter tips frå bloggen Ord om annet, så tusen takk! Omtalen hennar kan du lese HER. Eg vart umiddelbart dratt inn i boka av prologen som åpner med at hovudpersonen er nær drukningsdøden:

Han strittet imot, helt til han kjente at lungene ble fylt av vann. Så klarte han ikke mer, men slapp taket og sank. Trommehinnene sprengtes og alt ble svart rundt ham. Innhyllet i mørke oppfattet han vagt at dette måtte være slutten. For det fantes ingenting lenger. Ingenting annet enn dette kalde og skremmende mørket. Mørke. Mørke. Så plutselig ... Et lysskjær.

Eg kunne ikkje unngå å like denne boka, og det eg liker spesielt er dei ulike karakterene, og måten dei bli framstilt på. Forfatteren, G. G. Musso, har klart å skape eit levende bilete av ulike karakterer som på forunderlig vis henger saman. Eg har ikkje klart å finne noko særleg om forfatteren, men i omslaget på boka står det følgande: I 1998 var Musso i en alvorlig bilulykke. Bilen ble totalvrak, og Musso hadde en nær døden opplevelse. Ulykken ga ham inspirasjon til en historie om en mann som Døden ikke vil ha. Eg syns dette høyrtes veldig spennande ut, og viss du får nyss i fleire bøker av denne mannen, så ikkje nøl med å sei ifrå!

Baksidetekst: Briljant, rik og stolt av seg selv. Slik var Nathan Del Amico. Sett utenfra. Men Nathan har slettet en skjebnesvanger opplevelse fra minnet sitt. En opplevelse som i voksen alder innhenter ham. Åtte år gammel druknet Nathan i en innsjø da han forsøkte å redde sin venninne Mallory. Han ble erklært død, men som ved et mirakel våknet han til liv igjen. Tjue år senere er han en av New Yorks mest fremragende jurister - drevet av suksess, berømmelse og velstand. Et uventet møte får ham gradvis til å forstå hvorfor han vendte tilbake til livet, den dagen for så mange år siden. Er de som kommer tilbake fra døden som alle andre? Dette er en historie om ekte kjærlighet, fylt av drivende spenning. Den utforsker grunnleggende spørsmål om mennesket og det ukjente: Hvorfor er vi her? Har vi en bestemt oppgave i livet?

I bloggosfæren fant eg omtale frå Jannicke.

XOXO

3 kommentarer:

  1. Jeg har hørt mye bra om den boka, skal absolutt lese den:)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du likte den :-)

    SvarSlett
  3. Elin: Eg anbefale den:-)
    Jorid: Tusen takk for tipset!

    SvarSlett