Søk i denne bloggen

Laster inn...

søndag 13. mars 2011

Bok: "Kamp til døden" (Sookie Stackhouse #5)

Forfatter: Charlaine Harris
Originaltittel: Dead as a Doornail
Oversetter: Anne Maria Røe
Først utgitt: 2005
Denne utgåve: 2010
Format: Heftet
Forlag: Cappelen Damm
Frå: Biblioteket

Baksidetekst: Sookie vil gjerne ha et rolig liv, men det er vanskelig når det hele tiden skjer så mye rundt henne. Nå er broren Jason i ferd med å bli forvandlet til en varpanter. Hun kunne nok taklet det, men mer skremmende er det at en snikskytter er ute etter varpanterne. Jasons liv er i fare, også fordi hans nye varpanterbrødre mistenker ham for å være skyteren. Sookie har frist til neste fullmåne til å finne ut hvem som står bak angrepene - hvis da ikke morderen finner henne først!

Denne boka var kjedelig og normal - men på ein god måte. Det skjer ikkje for lite rundt Sookie; mange beilere, huset brenner, broren blir hamskifter og mykje kontakt med vampyrer. Likevel finne eg denne boka meir normal enn dei foreståande Sookie-bøkene, og eg nyter det. Hadde det ikkje vore for at det var ein konkurranse om kven som skulle bli den neste lederen av varpanterne, så kunne Sookie like gjerne gått på fotballkamp:-) Det som er greit med disse bøkene er at dei er lettleste, og underholdande. Pluss til denne boka er at eg fant ingen oversettelser som virker litt for norske, tidlegare har eg funne både Toro og Se&Hør i Sookie-bøkene. Når eg ser etter på bokelskere.no har bøkene faktisk skifta oversetter fleire gonger, og kanskje er oversetteren av denne boka ein av dei betre.

XOXO

3 kommentarer:

  1. Jeg har bare lest de to første, får kanskje lese flere bøker da jeg får tid. Jeg synes de gikk an, de er lett leste men jeg synes det er det som er så fint med den serien:)

    SvarSlett
  2. Ja, eg og liker at dei er lettleste:-)

    SvarSlett
  3. Hei Elida! Har en blog award til deg på bloggen min. http://tonjepaanorsk.blogspot.com/2011/03/fikk-denne-awardn-av-elin-jeg-har-fulgt.html

    SvarSlett