Søk i denne bloggen

Laster inn...

søndag 6. mars 2011

Bok: "Nådens omkrets" (Odd Singsaker #1)

Forfatter: Jørgen Brekke
Sjanger: Krim
Utgitt: 2011
Format: Innbundet
Forlag: Gyldendal
Frå: Biblioteket

Baksidetekst: I 1528 gjør en ung, omreisende fransiskanermunk et kort opphold i Bergen før han drar nordover. Med seg fra byen tar han et utvalg kniver og et ubehandlet skinn. Nesten fem hundre år senere dukker det opp et flådd lik på et museum i Richmond, Virginia, og et til i et bokhvelv i Trondheim. Begge disse hendelsene ser ut til å ha tilknytning til Johannesboken, en gammel, forunderlig tekst skrevet på pergament. Den første romanen om den amerikanske drapsetterforskeren Felicia Stone og den norske politimannen Odd Singsaker er en fortelling om disseksjon, gamle bøker, blodige drap og sår som trenger tid for å gro.

På forsiden er Tom Egeland sitert, og han sier: "Et blinkskudd av en kriminalroman". Eg kan seie meg einig, men det er lenge sidan eg har lest ein så ekkel kriminalroman. Jørgen Brekke veit korleis han skal få lesarane til å omtrent brekka seg medan dei les, men debutanten klarer å veve eit nett av bibliotekansatte, ektemenn, politietterforskere, hustruer og sikkerhetsvakter. Eg hadde problem med å kome inni boka, den var langtrukken i begynnelsen og slutten. Den kjem ikkje heilt opp på blinkskuddet, men det er ikkje langt ifrå. Historien om Felicia Stone var interessant, og beviser at ting tar tid. Heilt grei underholdning, pluss for at fortellingen ikkje skjer i Oslo, pluss for referansen på side 153 (les smakebiten min!) som eg håper og trur er min krimhelt, også håper eg at sidan det står at det er den første romanen om Stone og Singsaker at det kjem ein oppfølger. Pluss i boka til meg at eg har klart å lese ei bok på Bokelskerinnens debutantutfordring, sjølv om eg eigentleg ikkje er med på den;-)

XOXO

1 kommentar:

  1. Jeg synes det er kjempeartig når forfattere legger inn referanser lik den du peker på. Har lest boken, men ikke anmeldt den enda. Liker selv veldig godt vekslingen mellom nåtid og fortid.

    SvarSlett