Søk i denne bloggen

Laster inn...

tirsdag 1. mars 2011

Bok: "Til odel og eie"

Forfatter: Emily Giffin
Originaltittel: Something Borrowed
Oversetter: Trude Lie
Utgitt: 2009 (2004)
Format: Pocket
Forlag: Damm
Frå: Mi bokhylle (5. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: I motsetning til den festglade bestevenninnen Darcy, har Rachel alltid vært den fornuftige jenta som følger reglene - helt til hun fyller 30 år og Darcy lager fest for henne. Kvelden ender med at hun går hjem med Darcys forlovede... Ikke i sine villeste fantasier (eller verste mareritt) hadde Rachel trodd at noe sånt kunne skje, men det viser seg at det lille sidespranget ikke er så lett å legge bak seg som hun først trodde. Grensen mellom hva som er rett og galt er kanskje ikke alltid like klar?

Når det står utanpå ei bok: "Jeg elsker denne boken, og kunne ikke legge den fra meg" og det er dronninga av chick-litteratur, Marian Keyes, som har sagt det, tenke eg:bra bok. Something Borrowed er ein New York Times bestselger, og Lauren Weisberger, forfatteren bak The Devil Wears Prada, syns den er bra, så blir eg interessert. Eg leste om denne boka i Cappelen Damms pocketkatalog, og den kjem til kinolerretet i mai. Eg var ihvertfall interessert då Kate Hudson og Ginnifer Goodwin skal spela Darcy og Rachel.

Men som eg skreiv på bokelskere.no igår, boka skuffa meg! Filmtraileren virker så herlig (legger den ved lenger nede) og det er akkurat den type film som er så herlig iblant. Boka er litt for forutsigbar, bortsett frå slutten som totalt overraska meg, og det var litt for enkelt for Rachel og Dex å snika seg rundt. Ser glatt filmen, men boka passer betre for andre enn meg:)

video

XOXO

2 kommentarer:

  1. Giffin er en av min favoritter innen chick-lit sjangeren, og jeg gleder meg litt til å se filmen, men er som vanlig litt skeptisk til å se en filmversjon av en bok jeg liker såpass godt.

    SvarSlett
  2. Har også lest noen Giffin bøker og likt de ok. Eller kanskje, nå når jeg prøver å huske hvilke jeg har lest, blir det tomt. Ser kun for meg ei gul bok, Mr.Maybe kanskje?
    - fra dypet av min hukommelse.
    Ergo er hun ok men forgettable - for meg.

    Alle chic'lit bøker er overoppskrytt på coveret har jeg funnet ut - witty, smart, clever, hilarious, passionate - etc etc.
    Jeg har blitt immun :-)

    SvarSlett