Søk i denne bloggen

Laster inn...

lørdag 11. juni 2011

Bok: [geim]

Forfatter: Anders de La Motte
Originaltittel: Geim
Utgitt: 2010
Denne utgåva: 2011
Oversetter: Inge Ulrik Gundersen
Format: Hardback
Frå: Mottatt frå Bokforlaget med forespørsel om omtale.

Baksidetekst: Småkriminelle Henrik 'HP' Pettersen finner en dag en smarttelefon på T-banen. På displayet dukker det opp et enkelt spørsmål: Vil du spille et spill? Merkelig nok vet telefonen det meste om livet hans. HP blir etter hvert dratt med i et virkelighetsspill hvor han får utfordringer som blir mer og mer risikofylte. Til slutt gjør han hva som helst for å kunne fortsette spillet. Rebecca Normén er livvakt, har stålkontroll på livet og karrieren. Den siste tiden er det noe som ødelegger den perfekte fasaden. Hun mottar anonyme brev og stadig ringer noen hennes telefonsvarer. Er det noen som leker med henne? Spiller et spill? Virkelighetsspillet får HPs og Rebeccas liv til å nærme seg hverandre og spenningen stiger ytterligere.

Innledningsvis vil eg sei at eg har mottatt denne boka frå bokforlaget med forespørsel om omtale. Eg var spent på boka, men kom liksom aldri i gang. Tidlegare i veka tok eg boka fatt innimellom Tom Egeland, og vart ferdige i ein fart. Likevel, sjølv om boka tidvis fenga, er eg ikkje fornøgd. Eg har den samme følelsen som når eg hadde høyrt ferdig Dan Browns første bok Den digitale festning; eg har ikkje peiling på kva som akkurat skjedde. [geim] er drivande skrevet, men språket kunne absolutt vore betre. Eg set ikkje pris på banneord i annankvar setning, og kvifor må ein svensk forfatter putte inn engelske uttrykk heile tida? Eg likte heller ikkje HP. Han var for ... irk (finner ikkje betre ord) for meg, og appellerte ikkje til meg på ein bra måte.

Anders de La Motte fekk Svenska Deckarakademiets debutantpris 2010 for denne boka, og er dermed i selskap med Håkan Nesser, Liza Marklund og Johan Theorin. Tydeligvis er det nokon som liker boka, og eg håper for forfatterens skuld at boka blir godt mottatt. Eg trur at eg liker betre krimsjangeren enn thrilleren, men takker for tilliten frå bokforlaget.

XOXO

3 kommentarer:

  1. Syns at ...irk var ein strålande karakteristikk av HP. Han gav meg same følelsen, men eg fann ikkje riktig uttrykk.

    SvarSlett
  2. Hehe, nei han var direkte ...irk altså! Falt ikkje for den karakteren:-/

    SvarSlett
  3. He-he ... Jeg likte ikke boka rett og slett, men regner med at det mer skyldes at jeg er litt for gammel for genren. Dessuten er jeg lei av krim. ;-)

    SvarSlett