Søk i denne bloggen

Laster inn...

søndag 7. august 2011

Bok: "Russisk vinter"

Forfatter: Daphne Kalotay
Originaltittel: Russian Winter
Utgitt: 2010, 2011
Oversetter: Heidi Grinde
Forlag: Schibsted
Format: Innbundet
Frå: Biblioteket

Baksidetekst: Nina Revskaya, en gang berømt ballerina i Sovjet, har bestemt seg for å auksjonere bort alle sine juveler til støtte for Boston-balletten. Blant smykkene hun hadde med seg da hun hoppet av, er et par øredobber og et armbånd i rav som hun nå gir til veldedighet - i et forsøk på å endelig legge en vond og mystisk fortid bak seg. Grigori Solodin, professor i russisk, har forsøkt å komme i kontakt med Nina angående noen gamle brev og bilder, men hun nekter å snakke med ham. Da han får vite om auksjonen og ser bilde av rav-smykkene, tar han straks kontakt med auksjonsfirmaet som er ansvarlig for salget. Han eier nemlig halsbåndet som hører til settet...

Denne boka var spennande på ein annleis måte. Den er tung å lese, karakterene er interessante og historien er fin. Boka veksler mellom fortid og nåtid, og med min erfaring klarer Daphne Kalotay overgangene fint. Det var stunder då eg vurderte å gi opp, men eg er glad for at eg leste den ferdig. Kapitlene er lange, men på ein måte gjer det ingenting.

Andre som har omtalt boka er Karin.

XOXO

2 kommentarer:

  1. Glad du likte den også. Jeg slukte den og likte den veldig godt. Mamma lånte den nettopp og hun likte den særs godt hun også. Jeg tror de som liker Kate Morton kan like denne.

    SvarSlett