Søk i denne bloggen

Laster inn...

lørdag 13. august 2011

Serie: "Criminal Minds" - season 1

Sendetid i USA: 22. september-2005 - 10. mai-2006

Baksidetekst: Spesialagentene Jason Gideon og Aaron Hotchner tilhører FBI's eliteteam når det gjelder å ta frem gjerningsmannsprofiler. Hvert teammedlem har sin egen spesialitet. Elle Greenaway er spesialist på seksuelle overgrep; Derek Morgan fokuserer på tvangsmessige forbrytelser; Spesialagent Dr. Spencer Reid er det smarte, men sosialt håpløse geniet, og Jennifer "JJ" Jareau er teamets nybegynner. Ved hvert vanskelige oppdrag setter de sine liv på spill mens de måler sin intelligens mot verdens mest hensynsløse forbrytere.

Etter serier som fokuserer minst like mykje på karakterenes personlige liv, som på jobben deira, er det merkelig å sette seg ner og sjå ein serie der karakterene ikkje har eit liv utanom jobben. Aaron Hotchner er den einaste av kollegene som har eit tilnærma normalt familieliv med kone og barn, sjølv om det er ytterst sjelden han får nyte det. Spencer Reid har ei mor som er på sanatorium, og henne får me treffe i den siste episoden i denne sesongen. Elles er det ingenting personlig verdt å nemne faktisk. På ein måte er det rart, på ein annan måte er det kanskje meininga? Nokon i denne verda har ein jobb som krever at dei er tilgjengelig 24 timer i døgnet. Ved BAU's kontorer i Quantico, Virginia er det ihvertfall slik!

Har du sett denne serien?

XOXO

PS. Minner om konkurransen. Vinner trekkes mandag ettermiddag!

5 kommentarer:

  1. Denne har jeg fulgt med på TV og har tatt opp alle episoder jeg ikke var hjemme for å se. Det ble et savn når den sluttet. Jeg synes dette er en av de beste krim seriene jeg har sett på TV:

    SvarSlett
  2. Vi har sett på sporadisk på tv :) Jeg har sansen for serien selv om det ikke er en av mine favoritter.

    SvarSlett
  3. Eg har faktisk ikkje fulgt med på tv, men merker at det er enkelte episoder eg har sett før, så litt har eg nok sett:-)

    SvarSlett
  4. Dette er favorittserien min. Jeg har lenge vært opptatt av såkalt profiling, og man merker at manusforfatterne har veldig godt innblikk i dette, det er stadige referanser til virkelige saker og hendelser. De første sesongene var klart best, men siden Reid fortsatt er med klager jeg ikke :)

    SvarSlett
  5. ps: astridterese: serien er ikke over. Siste episode i sesong 6 ble vist i USA denne våren, og sesong 7 er under innspilling.
    http://www.amazon.com/Criminal-Minds-Season-Joe-Mantegna/dp/B003R0MEZ4/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1313267715&sr=8-1

    SvarSlett