Søk i denne bloggen

Laster inn...

lørdag 3. september 2011

Bok: "Glassblåseren fra Murano"

Forfatter: Marina Fiorato
Originaltittel: The Glassblower of Murano
Utgitt: 2008
Denne utgåve: 2009
Oversetter: Siri Fürst Skogmo
Format: Innbundet
Forlag: Vega forlag
Frå: Biblioteket

Baksidetekst: Venezia, 1681. Glassblåsing er den venetianske republikks hovednæring, og deres speil er mer verdt enn gull. På øya Murano holdes glassblåserne praktisk talt fanget under streng bevoktning av det livsfarlige "Timannsrådet". Men i et forsøk på å beskytte sin hemmelige datter, selger Corradino Manin, den fremste av glassblåserne, sine forretningshemmeligheter og sin sjel til Solkongen, Ludvig XIV av Frankrike. Flere århundrer senere flykter hans etterkommer, Nora Manin, fra et ulykkelig liv i London for å gå i lære som glassblåser i sine forfedres by. I Venezia finner hun en ny tilværelse og ny kjærlighet. Hun er både lidenskapelig og begavet, og idet den tidløse rivaliseringen kommer til overflaten, setter Noras berømte etternavn henne snart i fare. Avsløringene av de forræderske hemmelighetene i Corradinos liv knytter Noras skjebne uløselig til forfaderens.

Ein boklesande kollega meinte eg måtte lese denne, som sagt så gjort. Mitt inntrykk er at ho syns den var genial, men eg er ikkje enig. Som forrige bok eg leste, er Glassblåseren fra Murano ein page-turner, men den er ikkje engasjerande nok til å fenge heilt. Til tider kjeda eg meg, og eg leste kun ferdig boka for å vite om det gjekk godt med Nora Manin.

Nora Manin var i seg sjølv ein interessant karakter, men den mannlege hovudrolla irriterte meg. Han skar gjennom papirarbeid for å bli kvitt det, men når det gjaldt forhold og forpliktelser var han irriterande vag.

Eg har lest mange bøker der forfatteren veksler mellom fortid og nåtid, men eg vart ikkje heilt fortrolig med Fioratos måte å gjera det på. På bokelskere.no les eg at det er fleire som syns boka er topp, og eg les at Marina Fiorato har gitt ut fleire på norsk. Kanskje prøve ei anna ved ein seinare anledning?

XOXO

2 kommentarer:

  1. Jeg leste den for et par år siden og er stort sett enig med deg. Deler av historien var fengende, men helheten var ikke mer enn middelmådig.

    SvarSlett
  2. Godt det er fleire som meg:-)

    SvarSlett