Søk i denne bloggen

Laster inn...

tirsdag 25. oktober 2011

Bok: "Det som er mitt" (Vik & Stubø #1)

Forfatter: Anne Holt
Utgitt: 2001
Denne utgåve: 2005
Format: Lydbok, lest av Kirsti Grundvig, 11t45min
Forlag: Fono forlag
Frå: Biblioteket

Baksidetekst: Inger Johanne Vik, forsker og småbarnsmor, er opptatt med en drapssak fra 1956, der en gjerningsmann ble tatt, dømt og siden løslatt før tiden, under underlige omstendigheter. Det er mye som tyder på at mannen ble utsatt for justismord. Saken krever Inger Johanne Viks fulle oppmerksomhet. Men så forsvinner et barn. På 20-bussen midt i Oslo, midt i rushtiden. Alt peker mot en drapsmann som tilsynelatende har full kontroll. Med sine kunnskaper om forbryterens psykologi kan ikke Inger Johanne Vik sitte på gjerdet lenger. Hun kaster seg inn i etterforskningen, parallelt med den gamle drapssaken. Og gjennom skjebne og tilfeldigheter tvinner de to historiene seg inn i hverandre, og fremkaller et nytt og overraskende bilde.

Det er feil å si at Inger Johanne Vik kaster seg inn i etterforskninga, ho vart nærmast shanghaia og lokka av etterforsker Yngvar Stubø. Anne Holt behersker den nye karakteren sin, Inger Johanne Vik, med eleganse og stil. Boka er noko av det ekleste eg har høyrt på lenge, vold i alle sjangre mot barn er absolutt ikkje greit! Inger Johanne Vik har verdas mest irriterande mor, ein litt irriterande eks-mann, litt lite besluttsomhet, men er herlig på bunnen. Kirsti Grundvig var ein god oppleser, til tross for litt monoton og platthet enkelte perioder.

XOXO

5 kommentarer:

  1. Etter at denne boken hadde stått i bokhyllen min i årevis uten at jeg fikk lyst til å lese den, endte den opp med å bli book crosset i høst. Forhåpentligvis finner den veien hjem til mer entusiastiske Holt-fans enn meg.

    (Men omtalen din avslørte ikke om du likte den eller ikke? Hilsen Nysgjerrig-Petra:-)

    SvarSlett
  2. Eg har satt meg eit mål om at alle bøkene til Anne Holt skal lesas/høyras, og det går framover. Boka er god den, men det held med den eine gongen rett og slett pga at eg takler ikkje vold mot barn.

    SvarSlett
  3. Jeg leste denne for mange år siden og likte den godt og mye bedre enn bøkene hennes om Hanne Wilhelmsen (ihvertfall de jeg har lest), for synes hun er veldig irriterende. Jeg vet ikke om jeg hadde taklet den like godt nå, har blitt litt mer var på det som har med barn å gjøre spesielt.

    SvarSlett
  4. Hei du har fått award på bloggen min. Gå inn på http://bokverdami.blogspot.com/2011/10/har-fatt-award.html for å sjå. =)

    SvarSlett
  5. Kjekt å sjå at det er fleire som melder lydbok-krim her. Haer verken lest eller høyrt akkurat denne, men mykje av det Anne Holt skriver er godt eigna for lydbok-formatet.

    SvarSlett