Søk i denne bloggen

Laster inn...

fredag 7. oktober 2011

Bok: "Over de hundre fjell"

Forfatter: Reyna Grande
Originaltittel: Around a Hundred Mountains
Utgitt: 2006
Denne utgåve: 2011
Oversetter: Hilde Sophie Plau
Format: Innbundet
Forlag: Juritzen
Frå: Biblioteket

Baksidetekst: 11 år gamle Juana García sitter i bølgeblikkskuret med lillesøsteren i armene. Vannet står høyt over gulvet, og moren har gått etter hjelp. Juana fryser, er sulten og kjemper mot søvnen. "Jeg må ikke sove, jeg må ikke..." Da hun våkner, er armene tomme. Tragedien oppløser familien, og 14 år gammel begynner Juana reisen mot "el otro lado" den andre siden av fjellene, California, målet for hennes fars flukt fra fattigdommen. Dette er en sterk fortelling om kvinneskjebner og om hva fattige mennesker er villig til å ofre for drømmen om et bedre liv.

Fredag kveld, eg hadde verken lyst til å lese Martin eller Dumas, og tok med meg boka som eg ikkje kan fornye på biblioteket pga nye lånere. Då var klokka ca 20; 2 og ein halv time seinere, 234 fortærte boksider og boka er slutt! I alle mailene eg har fått frå bokklubben og ulike bokhandlere blir denne boka nemnt, og den frista meg.

Boka er lettlest, engasjerande og spennande. Kvart kapittel har eit kvinnenamn, annakvar med Juana og Adelina. Me fylgjer begge historiane, og etterkvart begynte eg å undre meg over kva desse har til felles, og korleis historiane heng saman. Den er trist, ikkje for mange humoristiske kommentarer, men den rører ved meg. Ikkje den beste boka eg har lest, men nokon kvelder er skapt for slike bøker og, er du ikkje einig? Vel verdt nokre timar!

XOXO

2 kommentarer:

  1. Du verden, så rask du er til å lese! Jeg hadde sikkert brukt flere dager selv om boken er lettlest. Men jeg er helt enig i at det er flott å lese slike bøker av og til, spesielt når man trenger en pause fra mursteiner.

    SvarSlett
  2. Du verden, så rask du er til å lese! Jeg hadde sikkert brukt flere dager selv om boken er lettlest. Men jeg er helt enig i at det er flott å lese slike bøker av og til, spesielt når man trenger en pause fra mursteiner.

    SvarSlett