Søk i denne bloggen

Laster inn...

onsdag 30. november 2011

Bok: "Skjebnesøstrene"

Forfatter: Eleanor Brown
Originaltittel: The Weird Sisters
Utgitt: 2012
Oversetter: Nina Aspen, MNO
Format: Manus, motatt 7. november
Forlag: Pantagruel
Frå: Mi bokhylle (36. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: Familien Andreas har en stor lidenskap i livet: bøker. Som svoren bokelsker snakker faren, en velkjent professor i Shakespeare, nærmest utelukkende i vers og har oppkalt sine tre døtre etter berømte Shakespeareskikkelser. Nå når søstrene hver for seg drar tilbake til barndomshjemmet blir de sjokkert over å finne hverandre der. Du skjønner: de elsker hverandre, men de liker ikke hverandre noe særlig godt. Grunnen de tre gir hverandre for sin plutselige hjemkomst er morens helse, men i virkeligheten er alle tre der for å slikke sine egne sår og begrave sine hemmeligheter. Men søstrene innser etter hvert at alt de forsøkte å rømme fra: hverandre, den lille hjembyen, seg selv - kan ende opp med å gi dem mer enn det de noensinne hadde forventet.

Denne boka blir ikkje utgitt før i januar, men den er verdt å merke seg. I Eleanor Browns debutbok møter me søstrene Rosalind, Bianca og Cordelia som har vokst opp med ein far som er totalt hekta på Shakespeare. Det har ikkje nødvendigvis vore positivt, og søstrene har tatt ulike veier frå barndomsheimen. Nå er dei tilbake med meir bagasje enn når dei reiste, og trenger kvarandre. Men er dei vaksne nok nå til å like kvarandre?

Eg vart umiddelbart dratt til denne boka fordi bøker er ein stor del av livet mitt og. Når boka i tillegg skilter med sitater som:
Hun husket at en av kjærestene hennes sånn litt i forbifarten spurte hvor mange bøker hun leste i løpet av et år. "Noen hundre", sa hun. "Hvordan får du tid til det?" spurte han forbløffet. Hun plirte med øynene og overveide rekken med mulige svar som lå foran henne. Fordi jeg ikke sitter foran TV-en og zapper i timevis og klager på at det ikke er noe å se på? Fordi hele søndagen min ikke består av å få med seg ekspertanalyser før, under og etter kampen? Fordi jeg ikke drikker overpriset øl hver kveld eller forsøker å få meg et nummer med andre medlemmer av finansokratiet? Fordi når jeg står i kø, når jeg er på treningsstudio, på toget, når jeg spiser lunsj, så klager jeg ikke på ventingen eller stirrer ut i luften eller beundrer meg selv? Jeg leser! "Jeg vet ikke", sa hun og trakk på skuldrene.
og
Hun stupte inn i bøkene, etterlignet hver bidige figur hun møtte der. Hun leste en historie om en jente som satt og leste i klesskapet mens hun spiste kjeks med sjokoladebiter i, og da gjorde hun det samme. Hun leste Nancy Drew og Hardyguttene og lette etter ledetråder overalt, skrev dem ned i Harriet spion-notisboka si, selv om hun aldri fikk noe mer ut av dem enn stadig tilbakevendende skuffelser. Hun prøvde å rømme og gjøre som millioner av barn i millioner av bøker, men hun og kofferten med bilde av en liten, gammeldags jente med kysehatt på, kom aldri lenger enn til rododendronbuskene før hun mistet motet.
blir eg forelska! Det er ikkje alltid boka er gjennomførbar til fingerspissene, men du blir dratt inn og må lese ferdig for å vite korleis det går med søstrene Andreas.

Omslagskonkurransen finner du her! OBS. Stenger 1. desember.

XOXO

2 kommentarer:

  1. Denne holder jeg på med litt innimellom, men har ikke kommet ordentlig i gang ennå. Jeg liker den, men det foreløpige inntrykket er at ikke språket flyter så lett som det burde. Jeg har vært oppslukt i en annen serie og nå må jeg lese en bok for bloggturneen, så får se når jeg kommer ordentlig i gang.

    SvarSlett
  2. Nei, det var eit eller anna som skurra til tider, men heilt grei bok elles:-)

    SvarSlett