Søk i denne bloggen

Laster inn...

onsdag 28. mars 2012

Bok: "Englemakersken" (Fjällbacka #8)

Forfatter: Camilla Läckberg
Originaltittel: Änglamakerskan
Utgitt: 2011
Min utgåve: 2012
Oversetter: Gry Brenna
Format: Hardback
Forlag: Gyldendal
Frå: Biblioteket

Baksidetekst: Påsken 1974 forsvinner en familie sporløst fra øya Valö utenfor Fjällbacka. I spisestuen er det pent dekket til påskelunsj, men alle er borte utenom den ettårige datteren Ebba. Har de dratt frivillig, eller er de blitt utsatt for noe? Gåten ble aldri løst. Mange år senere returnerer den voksne Ebba med sin mann til huset som hennes far med hard hånd drev som internatskole. De har nettopp mistet sin lille sønn, og for å bearbeide sorgen har de flyttet tilbake for å pusse opp huset og drive et gjestehus. Omtrent før de har begynt, blir de utsatt for et mordbrannforsøk. Da de river opp tregulvet i spisestuen, finner de inntørket blod. Det kan virke som om gammel ondskap forfølger dem. Hva skjedde egentlig med Ebbas familie?

Med litt over ei veke til påskeroen senker seg, har eg lest Camilla Läckbergs nyaste bok om Erica Falch og Patrik Hedströms fredelige Fjällbacka. Stedet blir nok ein gong utsatt for mystikk og merkelige saker.

Som tidligere bøker veksler Englemakersken mellom nåtid og fortid, og det gjer at historien i nåtid blir veldig spennande. Plutselig veit eg som lesar meir enn politiet og Erica Falch! Eg storkoste meg med boka, og det er ingenting som eg gjerne skulle ha sett var annleis. Läckberg skriver ei god fiksjonsbok, ispedd harde fakta. Tyskeren Hermann Göring har fått sin spesielle plass i historien pga hans opphald i Sverige etter 1. verdskrig. Spennande, og ikkje minst skremmande at eit menneske kan bli så besatt av ein tysk soldat. Eg har mine tvil om at beundrerinnen visste kven ho eigentleg var besatt av, og kva han var i stand til å gjera.

Nesten 2 år etter forrige Läckberg-bok og magien består framleis. Det var som systera mi sa igår då eg fortalte at Camilla Läckberg skuffa ikkje. Svar: Rekne ikkje med at ho skuffa nei:-)

XOXO

PS. Trekker bøkene i morgon!

12 kommentarer:

  1. Min kjære tante sluker disse bøkene, selv har jeg Isprinsessen stående her(fått den av Ingalill.) bør få lest den en dag. Påsken er jo en fin anledning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må få lest dei, og helst resten og. Eg leste alle i fjor, tok meg eit par veker trur eg :-)

      Slett
  2. Jeg har tilgode å lese en Läckberg-bok. Kanskje det blir en krimbok til i påsken? :) Fristende å prøve, for jeg er i godt krim-driv for tiden!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må absolutt prøve, men råder deg til å begynne med Isprinsessen (1. bok). Sakene blir nye, men du følger livet til Patrik, Erica og resten av politiet, så det kan vera greit å lesa dei kontinuerlig :-)

      Slett
    2. God idé! Jeg har en tendens til å kaste meg rett inn i krimserier uten å tenke på at etterforskerne også har "et liv" :) Det har jeg gjort med både Horst, Nesser og Kepler i det siste. Kanskje jeg skal prøve å starte i rette enden til en forandring! :D Flott, grå onsdag til deg! ;)

      Slett
    3. Stemmer det! God onsdagskveld, Marianne!

      Slett
  3. Jeg klarte ikke vente på den norske utgaven av denne boken så jeg leste den på svensk.
    Og Läckberg skuffer ikke meg heller, jeg er fullstendig betatt av Erica og Patrik og livet i Fjällbacka. Og av de mange flotte mordmysteriene Läckberg finner på :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kor fekk du tak i den svenske utgaven? Eg ser ein anna bokblogger leser og den svenske utgaven på nettbrett. Läckberg er bra krimbøker, og eg er imponert over mysteriene ho finner opp.

      Slett
  4. Den boka må eg få lese ein gong. =) Dessverre er det så mykje anna som står for tur. =P

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du lest dei andre i serien? Eg har og fullt av bøker som burde vore lest før denne, men nokon bøker må ein bare hive vekk alt anna for ;-)

      Slett
  5. Nå har jeg bestilt Englemakersken! Jeg liker Läckberg godt, men de to siste syntes jeg ble for like på et vis. Men alle de andre har både vært veldig spennende og gode :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har rett i at Havruen og Fyrvokteren hadde mykje likt i seg. Håper du liker boka:-)

      Slett