Søk i denne bloggen

Laster inn...

onsdag 30. mai 2012

Bok: "A Game of Thrones"

Forfatter: George R.R. Martin
Utgitt: 1996
Min utgåve: 2011
Format: Paperback
Forlag: Harper Voyager
Frå: Mi bokhylle (18. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: As Warden of the North, Lord Eddard Stark counts it a curse when King Robert bestows on him the office of the Hand. His honour weighs him down at court where a true man does what he will, not what he must ... and a dead enemy is a thing of beauty. The old gods have no power in the south, Stark's family is split and there is threachery at court. Worse, a vengeance-mad boy has grown to maturity in exile in the Free Cities beyond the sea. Heir of the mad Dragon King deposed by Robert, he claims the Iron Throne.

For nokon år sidan kom det ut ei bok som heiter Hvordan snakke om bøker du ikke har lest? Akkurat nå har eg lyst på ei liknande bok, for det er ikkje lett å skrive om ei bok som du eigentleg skjønner svært lite av.

I fjor sommer vart eg bitt av basillen, og gjekk til innkjøp av første bok i Martin's A Song of Ice and Fire-serien. Ikkje på norsk, vel og merke, det er for pingler. På engelsk naturligvis. Og årsaken til at bøkene havner i bokhylla er på grunn av personregisteret i slutten av boka. A Game of Thrones vart begynt på, og det gjekk veldig greit. Leste litt i rykk og napp, men så tok det slutt. Rundt juletider vart den plassert i bokhylla (med bokmerke inni), men tatt fram igjen. I begynnelsen av mai vart den lest ferdig.

Legger du merke til at eg skriver om leseerfaringen istedet for sjølve boka?

Sanninga er at eg har litt problem med handlinga i boka. Nokon er gode, andre er onde, fleire vil ha ei trone, og dei fleste er i krig med kvarandre. Boka blir fortalt av 8 ulike personer, og forsåvidt er det greit. Men ikkje heilt! Eg får ikkje heilt taket på det, og eg lurer på om det hadde vore betre om eg hadde lest den om igjen på norsk? Kva syns du?

Boka i seg sjølv er spennande, mystisk, eg er usikker om på eg liker sjangeren, men skrivemåten. Å, herlighet, skrivemåten. George R.R. Martin er ein magisk skribent, og bare det er grunn nok til å lese bøkene. Viss eg skal lese den om igjen må det bli til hausten, for med alle mine nyinnkjøpte bøker blir det full bibliotekstopp ei tid framover. Klarer eg ingen bibliotekbøker før i august så skal eg jubla!

XOXO

10 kommentarer:

  1. Selv om jeg ikke syns alle parallellhistoriene er like interessante (men like viktige), likte jeg boka veldig godt. Etter at 200 sider var unnagjort, klarte jeg nesten ikke å legge den fra meg.
    Historiene til Jon, Robb, Arya og Eddard (i prioritert rekkefølge) var så spennende at jeg har gått glipp av mange timer nattesøvn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg og likte godt historien til Jon:-)

      Slett
  2. Jeg har vært halvveis lenge og gleder meg til å begynne på'n igjen. Selv syntes jeg det har vært veldig bra det jeg har lest :) Forsøk på norsk til høsten og gi oss en rapport på hvordan det gikk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg trur eg skal ta det på norsk til hausten. Kos deg med boka!

      Slett
  3. Jeg har kommet godt i gang med A Game of Thrones nå, og jeg storkoser meg! Gode historier og fascinerende personer - og veldig velskrevet:-)

    SvarSlett
  4. Jeg leser også serien i rykk og napp, med andre bøker innimellom. Den er virkelig mektig. Første boka raste jeg gjennom. Nå er jeg ca 75% ferdig med bok 2. Jeg har ikke problemer med persongalleriet, heller at hver eneste liten detalj er beskrevet pinlig nøyaktig - og skrevet så veldig godt - at jeg bare MÅ ha med meg hvert ord. Her nytter det ikke å "scanne" sidene...
    Ha en pause! Les noe annet. Og returner til serien. Ikke gi opp. Bok 2 blir bare bedre og bedre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Problemet mitt er ikkje direkte rykk og napp, det er innstendig lesing i 2 veker før 2 mnders pause;-) Har jo gløymt halvparten til neste leserunde. Liker at bok 2 er bra:-)

      Slett
  5. Jeg begynte på den norske oversettelsen av den første boken, men ble ikke overbevist. Jeg syntes det var så mange personer i boken at jeg mistet oversikten. Men det betyr ikke at jeg har gitt opp, jeg skal forsøke igjen, når jeg får tid... :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har eg jo vore gjennom boka ei gang, så kanskje det går veldig greit når eg les den på norsk.

      Nokon bøker passer bare ikkje akkurat når ein hadde tenkt, men så er det så fint å komme tilbake til dei igjen:-)

      Slett