Søk i denne bloggen

Laster inn...

søndag 27. januar 2013

Bok: "God morgen og god natt"

God morgen og god natt
Forfatter: Nils-Øivind Haagensen
Utgitt: 2012
Format: Heftet, 184 sider
Forlag: Oktober

Eg har lest mi første diktsamling, og har absolutt ikkje peiling på kva eg snakker om, så viss du har veldig lyst til å lese Haagensens nyaste dikt styr unna denne omtalen. Du er herved advart!

Saman med 12 andre er Nils-Øivind Haagensen nominert til Nordisk Råds litteraturpris 2013. Eg har tydeligvis ingen skrupler med å finne meg bøker utanom måla eg allereie har satt meg for 2013, og har sånn halvvegs bestemt meg for å lese alle nominerte (såfremt dei er er på eit språk eg forstår).

Dikt er noko eg ikkje har så god kjennskap til. Då det var dags for å analysere dikt på skulen haldt eg fint kjeft store deler av tida, og fulgte interessert med på kva dei andre syns. Bra taktikk! Dikt er annleis enn romaner, for det blir sagt uendelig mykje i bare eit lite avsnitt og då er ikkje setningane fylt skikkelig ut heller. Eg vart eigentleg overraska over kor godt eg likte Haagensens dikt.

God morgen og god natt handler om å sove som et barn, å sove sammen, å sove alene, å drømme og prate om hverandre, å ringe noen seint, å snakke med noen tidlig, å våkne og se at det har vært tyver i huset. Diktene handler om det mest essensielle i eit liv, å våkne og å sovne. Det er noko koselig over det heile, samtidig som det irriterer meg at setningane ikkje er fylt ut skikkelig. Likevel klare til og med eg å finne ein favoritt:
kjære Gud
mamma ga meg en samuraikriger i dag
det er sånn hun ser meg sier hun
som er latterlig tenkte jeg først
som betyr at hun ikke vet noe om om hvem jeg er
en kriger? med sverd og øks og kniv i beltet? og rustning?
så sjekka jeg litt nærmere
og fant ut at en samurai opprinnelig
var en slags livvakt eller tjener
en som passer på og steller med
dem som fortjener det
og sånn vil jeg gjerne være
 Flott dikt!


XOXO

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar