Søk i denne bloggen

Laster inn...

søndag 6. april 2014

Oppdatering av ebokbib

I januar skreiv eg litt om tjenesten ebokbib. Kort fortalt er ebokbib ein app som kan lastes ned frå App Store og Google Play der du kan låne bøker frå biblioteket i ebokformat. Nå har appen kome i oppdatert versjon, og sidan det er ei lita stund sidan eg har vore innom appen kom den nye versjonen overraskande på meg.

Nyheter i den nye versjonen er som følger:
  • Bøkene kan nå leses på flere enheter. Leseposisjon vil bli synkronisert på tvers av disse dersom man er koblet på Internett.
  • Det er laget et system hvor bibliotekene kan lage lister med anbefalinger for sine lånere. Dette er tilgjengelig bak "Anbefalinger".
  • Man kan selv velge hvilket språk eBokBib skal bruke.
  • Melding om reserverte bøker som er lagt av vil nå komme direkte på nettbrettet/telefonen.
  • Flere skriftstørrelser å velge mellom.
  • Smaksprøver av bøkene. Smaksprøvene består av de første sidene i boka, som kan leses uavhengig av om hele boka er ledig.
  • I listen over lån kan man nå se hvilket bibliotek boken er lånt fra.
Kort fortalt så løyser dette det eg hadde mest problem med, det faktum at viss eg lånte ei bok på iPhone kunne eg kun lese den på iPhone. Eg har testa funksjonen, og det fungerer smertefritt. Det er kun dette eg foreløpig har testa av dei nye funksjonane, men sei gjerne ifrå om noko fungerer eller ikkje.

I skrivande stund har ebokbib 906 titler, og ekstra gledeleg er det at det er fleire titler til barn og ungdom. Festlige Svein og Rotta er ute med fleire titler, og populære Doktor Proktor er ute til låns. Med så mange iPad'er blant barn og unge syns eg dette er storarta.

XOXO

9 kommentarer:

  1. Jeg har nettopp begynt å bruke ebokbib, og synes det fungerer bra. Det er enkelt å låne bøker, og enkelt å dele mellom min iPhone og iPad. Det jeg ikke helt får til er å få iPhone'n til å finne frem til samme sted i boken som jeg har kommet til på min iPad...

    Flott at det blir flere e-titler for barn og ungdom, som jo er "racere" på nettbrett. Det tror jeg vil gjøre det mer interessant å lese for den aldersgruppen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm, det må eg sjekka når eg synkroniserer. Mogleg at det er fordi det er så stor skilnad i skjermstørrelse.

      Slett
  2. Har samme problem som Skriblerinnen når jeg leser ei og samme bok på både iPAd og iPhone - selv om jeg har begge på samme trådløse nett (jf det som står på appen ang synkronisering). Ellers er jeg veldig fornøyd med å kunne ha samme bøkene på to enheter, men dumt at ikke alt fungerer

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjedelig når ikkje alt fungerer, det er derfor eg ikkje har brukt appen så alt for mykje fordi eg kunne ikkje synkronisere:-)

      Slett
  3. Jeg leser kun på nettbrettet og har ikke vært borti den problemstillingen dere beskriver her, men jeg håper jo selvfølgelig at disse tingene blir løst etter hvert for mange bruker kanskje både nettbrett og mobil til lesing. Begynte å bruke appen i februar og har brukt den en god del allerede, er fornøyd med å kunne låne bøker på denne måten:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikkje så ofte eg bruker telefonen, men det er alltid når du ikkje tenker over det at du skulle hatt akkurat den boka for du hadde ein halvtime å slå i hjel. Eg har heller ikkje stussa over problemstillingen med sidetal, det var heller synkroniseringa som gjorde at eg ikkje brukte den så mykje som eg kunne. Eg syns appen er genial for kor mange bibliotek har oppe akkurat når du skulle hatt akkurat den boka. Eg bruker Amazon til Kindle, men gratisbøker er jo årsaken til at eg bruker biblioteket så mykje som eg gjer:-)

      Slett
  4. Fint at du skriver om denne appen! Den skal jeg sjekke ut :)

    SvarSlett
  5. Veldig kjekt med omtale av eBokBib og at du er fornøyd! Gi gjerne tilbakemeldinger på ting vi kan gjøre bedre, gjerne spesielt hvilke anbefalingslister det er ønskelig at vi lager.

    Hilsen Mette, Stavanger bibliotek

    SvarSlett