Søk i denne bloggen

fredag 8. april 2022

The 2022 International Booker Prize | Shortlist

Bilde lånt frå The Guardian Books

13 bøker har blitt til seks stykker, og kortlista til den internasjonale Booker-prisen er som følger:

* Cursed Bunny by Bora Chung, translated by Anton Hur (Honford Star) Sør-Korea

* A New Name: Septology VI-VII by Jon Fosse, translated by Damion Searls (Fitzcarraldo) Noreg

* Heaven by Mieko Kawakami, translated by Samuel Bett and David Boyd (Picador) Japan 

* Elena Knows by Claudia Piñeiro, translated by Frances Riddle (Charco) Argentina

* Tomb of Sand by Geetanjali Shree, translated by Daisy Rockwell (Tilted Axis) India

* The Books of Jacob by Olga Tokarczuk, translated by Jennifer Croft (Fitzcarraldo) Polen

Me har ein nordmann på kortlista! Det skjedde med Roy Jacobsen i 2017, og hadde eg ikkje trua då så har eg det i alle fall nå. Tenk om Jon Fosse hadde vunnet Booker-prisen.

Vinnaren blir annonsert 26. mai!

XOXO

4 kommentarer:

  1. Det er jo helt fantastisk at selveste Fosse har rotet seg inn på denne listen. Ja tenk om han vinner :) Jeg har lest de to første bøkene om Asle og Asle, men orket ikke den tredje, kanskje jeg må det likevel, siden jeg alltid leser vinneren :)
    God helg Elida!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg klarte ikke å holde meg unna, og biblioteket (og en perfekt timet påskeferie) sto meg bi. Jeg likte denne bedre enn de to andre, og er helt klart med i heiagjengen :)

      Slett
  2. Hadde vært morsomt om Fosse vant :)

    Hei vil egentlig si at jeg har nå lest tre bøker i lesesirkelen: "1001 Bøker"

    April: Steinbeck, John "Mus og menn" 5, 1939, 1001bøker, amerikansk forfatter
    Mars: Smith Zadie "Hvite tenner" 4, fra 2000, engelsk kvinnelig forfatter 1001 bøker
    Desember: Jack London "Når villdyret våkner" 5,Amerikansk,1903,1001 bøker,Tema 1901-1960

    SvarSlett
  3. Må jo si som de andre, at det blir artig om Fosse vinner!

    SvarSlett