Søk i denne bloggen

tirsdag 13. juli 2010

Bok: "Utskudd"

Debutboka til Sadie Jones vart møtt med blanda kjensler. Nokon samanlikna den med Ian McEwans "Atonement" (som eg forøvrig ikkje har lest, men eg har sett filmen med Keira Knightley og James McAvoy), medan andre ikkje var like gjestmilde. Debutantboka vart hovudbok i Bokklubben, og fekk ei blanda omtale i Dagsavisen. Bloggen Karin leser anbefalte boka, og eg gjer det same. Eg syns det var ei sterk bok om kjærleik, om å føle seg liten, og korleis det er når far og sønn ikkje klarer å nå inn til kvarandre. Les den, og gje meg gjerne din kommentar når du har!

Handling i "Utskudd": Året er 1945, andre verdenskrig er nettopp slutt og syv år gamle Lewis er på vei til London med moren sin. De skal møte faren som er vendt tilbake fra tjeneste. Men han er ikke lenger den han var, og den lille familien går sakte i oppløsning. Lewis og moren søker trøst hos hverandre, og så ofte de kan, drar de på tur i skogen, leker, spiser og bader. Men så en dag kommer Lewis hjem alene ...

Utskudd er like urovekkende som den er vakker. En trist og opprørende fortelling om forsømmelse og forsoning, skrevet av en forbløffende moden og sikker ny forteller. Duc Mai-The formidler historien med stor troverdighet.

XOXO

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar