Søk i denne bloggen

torsdag 10. mars 2011

Boktema hos Anette - nr. 1

Anettes boktema vil denne gongen høyre kva du leser akkurat nå. Skriv eit innlegg om den boka du leser, og link innlegget ditt til siden til Anette (veldig viktig!). Lån gjerne logoen til Anette!

Huset Buddenbrook skrevet av Thomas Mann har stått i bokhylla mi sidan eg kjøpte den på bruktboksalg i sommar. Då Ann Helen starta lesesirkel var det denne boka som vart første lesesirkelbok. Eg har ikkje kome skikkelig i gang, men skal ta eit skippertak og kome i gang fortløpande.


Baksidetekst: Huset Buddenbrook er samtidig et tidsbilde og en roman om en families oppløsning og forfall. Vi følger firmaet og familien Buddenbrook gjennom fire generasjoner. Grunnleggeren, Johannes Buddenbrook, tjente seg rik på kornleveranser til hæren. Sønnen Johann befestet handelshusets posisjon ytterligere. Men i tredje generasjon er undergangssignalene klare. Thomas og Christian Buddenbrook kan ikke enes om hvorledes firmaet bør drives, et brudd mellom de to er uunngåelig, og fra nå av går det raskt nedover bakke. Med Thomas Buddenbrooks eneste sønn, Hanno - en følsom kunstnernatur - er det slutt på slektens økonomiske og politiske maktstilling. Det gamle patrisierhus i Lübeck står for fall.


XOXO

1 kommentar:

  1. Jeg har hørt om Thomas Mann, men aldri lest noe - kanskje på tide? Jeg har i alle fall lagt boken til på listen min over bøker å lese :)

    SvarSlett