Søk i denne bloggen

torsdag 21. april 2011

Bok: "Fornuft og følelse"

Forfatter: Jane Austen
Originaltittel: Sense and Sensibility
Oversetter: Merete Alfsen
Først utgitt: 1811
Denne utgåve: 2009
Format: Innbundet
Forlag: Aschehoug
Frå: Mi bokhylle (8. bok i ’Off the Shelf’)

Baksidetekst: Familien Dashwood lever et bekymringsløst liv på sin store og flotte eiendom i Sussex. Men da faren dør, blir alt forandret. Slektninger frarøver dem arven, og Dashwood-søstrene og deres mor blir nødt til å flytte fra Sussex til Barton Cottage i Devonshire. Her må de venne seg til et liv i atskillig enklere kår og skape seg et nytt miljø. (...) ... i beste Austen-tradisjon er begge kloke, standhaftige og ærlige - og som alle Austen-heltinner finner de til slutt både kjærligheten og lykken.


Det er litt vanskelig å skriva om ei bok som dei fleste har ei meining om. Eg kan historien utanat, og har lest boka før, men det er ei god stund sidan. Det var derfor interessant å lese den på ny, og ein del ting eg ikkje var klar over kom fram i dagens lys. Eg er litt i tvil om kven av søstrene eg liker best, men kanskje er det slik at ein skal ha litt av begge deler. Elinors fornuft og Mariannes følelser:-)

XOXO

1 kommentar:

  1. Har bare sett filmen, men har veldig lyst til å lese den:) jeg liker måten hun forfatteren skriver på, hun var så flink:)

    SvarSlett