Søk i denne bloggen

søndag 5. juni 2011

Bok: "Panserhjerte" (Harry Hole #8)

Forfatter: Jo Nesbø
Utgitt: 2009
Format: Hardback
Forlag: Aschehoug
Frå: Mi bokhylle (18. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: To kvinner er funnet drept i Oslo, begge har druknet i sitt eget blod. Mysteriet politiet står overfor, er at stikksårene i ansiktene til de døde er blitt påført fra innsiden av munnen. Kaja Solness fra Voldsavsnittet blir sendt til Hong Kong for å oppspore en mann som er deres eneste spesialist på seriedrap. Den alkoholiserte politimannen har gjemt seg et sted i millionbyen, på flukt fra demonene fra forrige drapssak, minnene om kvinnen han elsker og kreditorer. Hans navn er Harry Hole. Panserhjerte er tilstanden hvor brystet ditt er klemt så hardt sammen av snøen du er begravd i at du ikke greier å bevege lungene. Med panserhjerte har du temmelig nøyaktig fire minutter igjen å leve.

Når ein leser 400 av ei boks 639 sider på ein dag så betyr det enten at du har lite å gjera, eller at boka er så spennande at du ikkje kan legge den frå deg! I mitt tilfelle er det begge deler, men mest det siste. Panserhjerte er ei nydelig og spennande krimbok som eg begynte med som lydbok, men det gjekk så tregt så då fant eg boka i bokhylla. Den har stått og erta meg i 2 år for at eg fant tid 4 dager før neste bok kjem ut å endelig lese den. Og for ei lesing! Den er så interessant til tider at det er rett før du lukker boka i frykt for at karakterene skal hoppe ut av boka. Det er så grusomt at du kjenner stikksåra i munnen og det grøsser nedover ryggen. Og eg tenker korleis i alle dager kan ein økonom og musiker ha ein så intrikat og ulidelig spennande fantasi? Jo Nesbø er min absolutte favorittkrimforfatter, og eg liker egentlig ikkje krimbøker (!).

XOXO

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar