Søk i denne bloggen

fredag 23. desember 2011

Bok: "Sammenkomsten"

Forfatter: Anne Enright
Originaltittel: The Gathering
Utgitt: 2007
Min utgåve: 2009
Oversetter: Johann Grip
Format: Paperback
Forlag: Cappelen Damm
Frå: Mi bokhylle (40. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: Sammenkomsten er et familiedrama, lagt til Irland og England, der 39-årige Veronica Hagarty tvinges til å ransake familiens ubehagelige forhistorie etter brorens selvmord. Veronica er en av tolv søsken. Nå er hun voksen, men livet er snudd på hodet siden hennes høyt elskede yngre bror, Liam, tok sitt eget liv. Han var den av hennes søsken stod henne aller nærmest. Hvorfor gjorde han det? Veronica forsøker å finne svaret i hennes egen oppvekst. Hun husker etter hvert mer og mer fra barndommen, og en dramatiske episode som hun lenge har fortrengt, dukker opp. I denne romanen fortoner fortiden seg som et puslespill der brikkene til slutt faller på plass og skaper et bilde man ikke vet om man ønsker å se.
 

Eg har ikkje lest mange bøker som har vunnet den prestisjefylte Man Booker Prize, men eg lurer fælt på korleis denne har kome gjennom nåløyet og vunnet. På Goodreads leser eg gode omtaler, men så er det dei omtalene som ikkje er så gode, og der er eg enig. Boka er ubehagelig, grotesk og diverse anna som ikkje egner seg på trykk. Må nok finne ut hvilke bøker som elles kunne ha vunnet i 2007.

XOXO

2 kommentarer:

  1. Denne har jeg hørt mye positivt om. Viser bare at man heldigvis liker forskjellige bøker!

    God jul!

    SvarSlett
  2. En stund siden jeg leste den, men jeg likte den ganske godt: http://knirk.no/2009/11/the-gathering/

    SvarSlett