Søk i denne bloggen

tirsdag 10. desember 2013

23 korte klassikere

Julie skriver kvar veke om små og store boknyheter. I gårsdagens innlegg var det spesielt ei overskrift som drog meg inn: 23 klassikere som er så korte at du ikke har noen unnskyldning for ikke å lese dem.

Det er Huffington Post som har skrevet nyhetssaken, og dei lister opp følgjande bøker:

* Albert Camus: The Stranger (1942)

* Mary Shelley: Frankenstein (1818)

* Franz Kafka: The Metamorphosis (1915)

* George Eliot: Silas Marner (1856)

* Johann Wolfgang von Goethe: The Sorrows of Young Werther (1774)

* Nella Larsen: Passing (1929)

* F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby (1925)

* Kate Chopin: The Awakening (1899)

* Joseph Conrad: Heart of Darkness (1899)

* Jane Austen: Northanger Abbey (1818)

* Henry James: The Turn of the Screw (1898)

* Willa Cather: O Pioneers! (1913)

* Raymond Chandler: The Big Sleep (1939)

* Edith Wharton: Ethan Frome (1911)

* Sir Arthur Conan Doyle: The Hound of the Baskervilles (1901)

* Robert Louis Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886)

* Oscar Wilde: The Picture of Dorian Gray (1890)

* H.G. Wells: War of the Worlds (1898)

* Herman Melville: Billy Budd, Sailor (1924)

* Charles Dickens: A Christmas Carol (1843)

* John Steinbeck: The Pearl (1945)

* Truman Capote: Breakfast at Tiffany's (1958)

* George Orwell: Animal Farm (1945)

Om du som meg gjer ditt beste (og litt til) for å kome gjennom 1001 bøker-lista, så er det kun Camus, Kafka, Cather og Steinbeck som ikkje står på lista med denne eksakte tittelen.

Eg har lest 9 av titlene på denne lista, men har fleire på skal-lese-lista. Har du lest nokon av disse, eller har du forslag til andre korte klassikere?

XOXO

4 kommentarer:

  1. Of Mice and Men av Steinbeck er kort kort og veldig god. Det samme er Harens År (Paasilinna) og The Hitchhikers Guide to the Galaxy av Adams. Syns ikke direkte Northanger Abbey var en kort og enkeltspist 1001-bok da... :-) De Skrekkelige Barna av Jean Cocteau og Doktoren Mister en Pasient av Agatha Christie er også lettspist. Det samme er The Reader av Schlink. Det er noen korte og lettleste mellom de store tunge mursteinene om man leter litt...

    SvarSlett
    Svar
    1. Steinbeck står i bokhylla, og må gjenleses då det begynner å bli eit par år sidan (!) eg las den på videregåande. Harens år har eg lest, men ingenting av Adams.

      Northanger Abbey er eg enig om, men eg trur tanken bak artikkelen var at dei var korte på lengde;-) Cocteau og Schlink har eg ikkje lest, men Christie (igrunnen alt av Christie) er greie og korte bøker:-)

      Det er absolutt mange korte og lettleste på 1001-lista om ein leiter litt. Husker ennå sjokket eg fekk då eg lånte Dommeren og bøddelen på biblioteket. Den var så kort!!!

      Slett
  2. Av disse har jeg noen i hylla, noen har jeg lest, en er halvlest:

    * Albert Camus: The Stranger (1942) - har i hylla

    * Mary Shelley: Frankenstein (1818)- har i hylla

    * Franz Kafka: The Metamorphosis (1915)- har kjøpt i høst


    * F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby (1925)- har lest



    * Joseph Conrad: Heart of Darkness (1899)- har lest

    * Jane Austen: Northanger Abbey (1818)- har lest halve pluss en shortversjon






    * Robert Louis Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886)- usikker, men trot jet bare har sett diverse film om disse



    * H.G. Wells: War of the Worlds (1898)- ikke lest, men had et album med musicalen basset på readioteatret som gikk en gang, samt sett den nye Hollywoodfilmen





    * John Steinbeck: The Pearl (1945)- har den i hylla



    * George Orwell: Animal Farm (1945)- pensum på videregående, lest



    SvarSlett