Søk i denne bloggen

torsdag 20. april 2017

Man Booker International Prize - Shortlist

  • Mathias Enard (France) Compass (Fitzcarraldo Editions) Charlotte Mandell (US)
  • David Grossman (Israel) A Horse Walks Into a Bar (Jonathan Cape) Jessica Cohen (US)
  • Roy Jacobsen (Norway) The Unseen (Maclehose) Don Bartlett (UK), Don Shaw (UK)
  • Dorthe Nors (Denmark) Mirror, Shoulder, Signal (Pushkin Press) Misha Hoekstra (US)
  • Amos Oz (Israel) Judas (Chatto & Windus) Nicholas de Lange (UK)
  • Samanta Schweblin (Argentina) Fever Dream (Oneworld) Megan McDowell (US)
Og då var shortlist publisert! Eg har lest bøkene frå Noreg (intern lenke) og Argentina (intern lenke), og nå er eg klar til å lese dei fire resterande. Sjokket er stort over at Roy Jacobsen er med på shortlist, men det beviser at ei bok trenger ikkje passe for alle. Jacobsen har tydeligvis truffe noko hjå juryen og det skader ikkje med slik publisitet for ei norsk bok. Vinnaren blir annonsert 14. juni!

Har du lest, eller tenker du å lese nokre av disse?


XOXO

6 kommentarer:

  1. Tenker jeg skal lese de fem bøkene jeg ikke har lest fra kortlisten.Jeg kjøpte også en som ikke kom med videre så den blir nok lest etterhvert den også men først - kortlisten. Skal gå bra med tanke på at det er nesten 2 mnd til vinneren blir annonsert. Jeg må inn igjen å titte på hva du syntes om Fever Dram, syntes å huske at du ikke var så superbegeistret?

    SvarSlett
    Svar
    1. Som eg skreiv på din blogg så trur eg det har med formatet å gjera. Nå har eg kjøpt den til kindle, og håper eg får lest den på nytt i helga :-)

      Slett
  2. Skjønner ingenting av den Jacobsengreia. Gjetter på oversettern. Leste nettopp at Don Bartlett (han som oversatte) også gjorde Knausgård. Sier ikke mer.. Har fått med meg at flere ahar likt Fever Dream. Planlegger å lese den i første omgang. (Før jeg innlemmer Internasjonalen i den øvrige bookerlesinga. Må bare lage liste først).

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg skjønner heller ingenting når det er så blanda mottakelse i Noreg. Bokbloggerne har stått på kvar sin front, og eg trur at hadde eg lest den på papir hadde eg aldri komt gjennom. Lyd fungerte, men spennande var det ikkje.

      Slett
  3. Har overhodet ikke hatt lyst å lese Jacobsen, men synes nesten jeg må nå. Tror det må bli i papirformat, for jeg er motsatt av deg og mer sta da, men mulig jeg tyr til begge deler siden den er på Storytel. Jeg synes bare den høres kjedelig ut og det ble ikke bedre etter den berømte slakten fra Line, men den ble jo veldig godt mottatt hos anmelderne og mange bloggere.

    Fever Dream likte jeg veldig godt underveis, men usikker å hvor godt den sitter. Tror uansett det er en bok som egner seg til å lese flere ganger. Ser at den har blitt sammenlignet med The Many fra Booker i fjor flere steder. Grossmann frister meg mest fra de gjenværende på kortlisten, men akkurat for øyeblikket frister ingen av bøkene, og koser meg heller med deilig fengende ungdomsbok av Jennifer Niven og Anna Karenina. Gleder meg til å høre hva du synes om bøkene på kortlisten etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kos deg med Anna Karenina, Silje. Det gjorde eg då eg las den!

      Fever Dream skal eg lese ein gong til for eg trur det er ei mykje betre bok enn eg vil ha det til. Lydformatet fungerte dårleg for meg, og eg har lasta den ned til kindle. The Many har eg ikkje lest, men det er sikkert dei som har betre greie på det enn meg.

      Jacobsen-boka er ikkje spennande, men eg forstår kvifor andre folk (enn meg) syns den er bra. Mot slutten fekk eg Anne Karin Elstad-vibber, og det er ikkje dårleg for Jacobsen.

      Slett