Søk i denne bloggen

mandag 19. februar 2018

The Golden Man Booker Prize

Kjelde: MBP heimeside
I år er det 50 år sidan den første vinnaren av The Man Booker Prize. I anledning jubileet har The Booker Prize Foundation lansert ein spesiell pris som vil bli gitt til ein av dei tidlegare vinnarbøkene. Ein jury på fem stykker skal lesa kvar sitt tiår, og saman koma fram til ei shortlist på fem bøker og av dei fem blir det kåra ein vinnar.

Juryen er satt saman av skribent og redaktør Robert McCrum (1970s); dikter Lemn Sissay MBE (1980s); forfatter Kamila Shamsie (1990s); kringkaster og forfatter Simon Mayo (2000s) and dikter Hollie McNish (2010s).
Kjelde: MBP heimeside

Det er i alt 51 moglege bøker, og håpet er å finne dei bøkene som den dag i dag har tålt tidens tann, og som er relevant for lesere i dag. På Man Bookers heimeside kan du finne den offisielle nyheten, og lese meir om hvilket medlem i juryen som skal lese hvilken bok.

Viktige datoer blir først og fremst 26. mai. Då blir shortlist annonsert! Fram til 25. juni kan det stemmes på ei av dei fem bøkene på Man Bookers heimeside) og 8. juli blir vinneren annonsert på Man Booker 50-festivalen.

XOXO

PS. Eg er langt frå å ha lest alle 51 bøkene, men eg har eit håp (i hengande snøre) om å klare eit par av dei tidlegare vinnarane før 26. mai.

8 kommentarer:

  1. Dette blir gøy! 2018 blir det store Bookeråret: først internasjonal booker mars-mai, så Golden Man Booker fra mai-juni og deretter høydepunktet vanlig Booker fra juli-oktober. Jeg har dessverre lest ganske få av vinnerne og klarer heller ikke å få lest så mange før mai, men jeg forsøker meg på noen i det minste. Skal til å finne ny lydbok og tenkte å velge blant Bookervinnerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir gøy, ingen tvil om det! Eg har lest 13 stk, men klarer muligens eit par til viss eg bare legger vekk bokserien eg held på med ;-)

      Slett
  2. Jeg tror jeg kun har lest åtte, samt lest litt av flere. Hvilken bokserie holder du på med? Jeg leser kun sakprosa for tiden, må prøve å få tid til noen romaner innimellom.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg leser Sherryl Woods' Chesapeake Shores-serie. Trur det er 12 eller 14 bøker i serien, og eg er på bok 3. Må bare la ver å kjøpe neste bok (eller bok 5 sidan eg allerede har kjøpt bok 4) så skal eg nok få lest noko anna. Nickleby ligger visst og og støver ned eit sted i leiligheten :-/

      Slett
  3. Jeg tror jeg kun har lest 3 stk, så her er det mye å velge i:-) Har også en liten plan om å få lest noe før mai, og deretter lese fra kortlisten. Har ikke lest noen fra 2000-taller, så det er kanskje stedet å begynne. Men først skal jeg lese ferdig Jane Austen og begynne på denne månedens lesesirkelbok.

    Vi får utfordre hverandre litt frem mot mai, så kanskje vi klarer det. Hva er deres favoritt av de dere har lest så langt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Kom på at jeg kan sjekke på Listebonanza-gruppen på Goodreads, men det kan jo være kjekt for de som ikke er med der å få vite det her istedenfor. Vanære av Coetzee er min foreløpige favoritt.

      Slett
    2. Jeg har flere favoritter, usikker på hvilken som blir plassert høyest av følgende: Lincoln in the Bardo, The Sense of an Ending og The Remains of the Day.

      Slett
  4. Eg har eit par meget godt likte bøker av dei vinnarane eg har lest. The Blind Assassin, The English Patient og The Remains of the Day er blant dei.

    SvarSlett