Søk i denne bloggen

lørdag 9. april 2011

Bok: "En nåde"

Forfatter: Toni Morrison
Originaltittel: A Mercy
Oversetter: Bodil Engen
Først utgitt: 2008 i USA
Denne utgåve: 2009
Format: Lydbok, lest av Ane Skumsvoll, 5 timer
Forlag: Lydbokforlaget
Frå: Biblioteket

Baksidetekst: I 1680-årene er slaveriet i Amerika i sin spede begynnelse. Den unge jenta Florens blir overlatt til Sir, en hvit farmer fra Maryland, som avdrag på gjeld. Florens har "en slaves hender og føttene til en portugisisk lady", hun har lært å lese og skrive og kan gjøre nytten for seg på farmen. Florens hungrer etter kjærlighet og søker den først hos den eldre tjenestekvinnen Lina. Seksten år gammel forelsker hun seg i smeden som har laget gjerdet rundt den nye hovedbygningen på farmen. Han er afrikaner, vakker og stolt, og har aldri vært slave. Når Sir dør, blir Florens sendt av gårde for å hente hjelp fra smeden. Men vil hun finne ham, og vil hun vende tilbake?

Dette var ei heilt grei bok, men vanskeleg å fylgje med i. Eg har lest fleire kommentarer på bokelskere.no at dei er nokonlunde einig med meg, så då er eg ikkje den einaste. Toni Morrisons forfatterskap er ikkje over med denne boka, så eit par av hennar eldre bøker må prøves.

XOXO

2 kommentarer:

  1. Denne ble jeg veldig skuffet over da jeg leste den for litt siden.

    SvarSlett
  2. Ja, då er me enige:-) Eg forstod svært lite av den, men må nok prøve andre Morrison-bøker;-)

    SvarSlett