Søk i denne bloggen

lørdag 2. april 2011

Bok: "Rebecca"

Forfatter: Daphne du Maurier
Originaltittel: Rebecca
Oversetter: Helen Stiboldt
Først utgitt: 1938 i England
Denne utgåve: 2010
Format: Lydbok, lest av Kirsti Grundvig, ca 15 timer
Forlag: Lydbokforlaget
Frå: Biblioteket/mi bokhylle (7. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: En av tidenes mest uhyggelige kjærlighetsdramaer Etter at hans vakre kone Rebecca dør under tragiske omstendigheter, drar den velstående Maxim de Winter til glamorøse Monte Carlo for å drukne sine sorger til latteren fra bekymringsløse feriegjester. Her møter han en sky, ung kvinne som han forelsker seg hodestups i. De gifter seg, og han tar henne med hjem til det engelske familiegodset Manderley. Men Maxim de Winter er en plaget mann, og den unge konen blir kastet inn i en atmosfære av mørke minner om husets første herskerinne, Rebecca. Hva skjedde egentlig med Rebecca? Var hennes plutselige død en ulykke? Og hva vet fru Danvers, det skulende overhodet blant tjenerstaben på godset?


Denne boka vart utgitt på ny etter massiv pågang frå lesere. Eg har pocketutgåva i bokhylla, men etter tips frå Rose-Marie lånte eg lydboka på biblioteket. Det ser eg på som ein genistrek, for eg er redd eg hadde aldri blitt ferdig viss ikkje. Boka var grei den, og Kirsti Grundvigs stemme passa godt til stemninga. Eg hadde forventa litt meir, for den var ikkje så thriller-aktig som eg hadde trudd. Husholdersken, fru Danvers, er litt ekkel. Rebecca blir sett på som du Mauriers mesterverk, og har blitt samanlikna med Charlotte Brontës Jane Eyre, og forfatteren var fascinert av Brontë-søstrene. Eg linker til Rose-Maries omtale av boka og filmen, for eg syns dei begge var kjempegode!

Alfred Hitchcock filmatiserte Rebecca i 1940, og fremdeles regnes denne som en klassiker innen thrillersjangeren.

XOXO

4 kommentarer:

  1. Morsomt å lese din omtale! Jeg skjønner at du ikke ble like begeistret som meg, men sånn er det noen ganger. Veldig fin intro til boka i ditt første avsnitt!!! Håper det er greit at jeg linker denne til min omtale av boka? ;-)

    SvarSlett
  2. Takker for kommentar! Nei, begeistringa stod ikkje i taket for å si det slik. Heilt greit at du linker, takk for at du spør:-)

    SvarSlett
  3. Denne boken synes jeg var helt genial å lese :) Den er jo ikke like "thrillersk" slik som vi idag tenker oss thrillere, men på den tiden den kom ut var den nok ganske spennende. Jeg likte atmosfæren som skildres og jeg simpelthen elsker coveret på boka! Så filmen for ikke så lenge siden og synes den er like bra som boken :)

    SvarSlett
  4. Ja, i 1938 var den nok fryktelig skummel;-) Coveret er kjempefint, og faktisk ein av årsakene til at boka vart kjøpt. Filmen har eg ikkje sett, men det var ein tanke:-)

    SvarSlett