Søk i denne bloggen

søndag 17. juli 2011

Bok: "Stolthet og fordom"

Forfatter: Jane Austen
Originaltittel: Pride and Prejudice
Originalspråk: Engelsk
Oversetter: Merete Alfsen
Først utgitt: 1813
Denne utgåve: 2009
Forlag: Aschehoug
Format: Innbundet
Frå: Mi bokhylle (23. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: Det er en allment anerkjent sannhet at en ungkar i besittelse av en pen formue, nødvendigvis trenger en kone. Hvor lite kjent en slik manns følelser og hensikter er når han kommer flyttende til en egn, er denne sannheten så uutryddelig hos familiene i nabolaget at han betraktes som en eller annen datters rettmessige eiendom. Med disse linjene slår Jane Austen an tonen for sin mest populære roman gjennom tidene. Få lesere har kunnet unngå å bli sjarmert av hovedpersonen, den livige og selvstendige Elizabeth Bennet. Allerede ved første møte med den nytilflyttede Mr Darcy, bestemmer hun seg for å mislike ham - til tross for at han er både flott og attraktiv - en feilvurdering som i sin tåpelighet bare kan måle seg med Darcys egen arrogante stolthet. Men de første inntrykkene må etter hvert vike plassen for ekte følelser.


Eg innrømmer det gjerne først som sist: Eg liker ikkje Stolthet og fordom! Eg syns den er oppskrytt og kjedelig. Samtidig syns eg synd på Bennet-søstrene, for med den mora og den faren så ville eg og ha funne meg ein mann fortast mulig og kome meg vekk.

Andre som har omtalt boka er Julie, og eg er enig med ho at Austen kan skrive og fortellingen er tidløs, men det blir for kjedelig.

XOXO

4 kommentarer:

  1. De har virkelig en forferdelig mor. Det synes jeg er morsomt, måtte dra på smilebåndet flere ganger av skildringene der. Meeen sjangeren er ikke helt for meg, gitt. :)

    SvarSlett
  2. Ja, den mora er heilt grusom; ho er bare litt for desperat;-)

    SvarSlett
  3. Liker du ikke faren? Han er en fornøyelig karakter syns jeg =)

    Moren er et kapittel for seg selv, jeg hadde ikke orket å leve med henne.

    SvarSlett
  4. Eg liker hverken mor eller far. Mor er for desperat og faren er for glad i sitt eige selskap.

    SvarSlett