Søk i denne bloggen

onsdag 14. september 2011

Bok: "Den skarpsindige lavadelsmann Don Quijote av la Mancha"

Forfatter: Miguel de Cervantes Saavedra
Originaltittel: El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha, I-II
Utgitt: 1605 (bok I) og 1615 (bok II)
Denne utgåve: 2002
Oversetter: Arne Worren
Format: Hardback
Forlag: Aschehoug
Frå: Biblioteket/mi bokhylle (30. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: En fattig spansk landadelsmann ved navn Quijada forleser seg på sin tids populære ridderromaner i en slik grad at han fullstendig mister evnen til å skille mellom diktning og virkelighet. Han bestemmer seg for å bli ridder og tar navnet Don Quijote de la Mancha, ridderen av den bedrøvelige skikkelse. Han velger en av landsbyens bønder, Sancho Panza, til sin væpner. Sammen drar de ut for å bekjempe verdens ondskap og verne om de svake og og ikke minst om de skjønne kvinner, slik en sann ridder skal. På sitt gebrekkelig øk Rosinante drar don Quijote fryktesløst i kamp mot alle farer. Han ser kjemper istedenfor vindmøller, slott istedenfor kroer og hærer istedenfor saueflokker. Etter mange prøvelser både for den forvirrede ridder - og ikke minst for hans arme væpner Sancho Panza - må don Quijote likevel se virkeligheten i øynene og forlate illusjonenes verden.


I april ein gong fekk eg nyss om at ein bruker av bokelskere.no tromma saman til samlesning av den ultimate klassiker og 1001-boka Don Quijote. Leseplanen vart printa ut, og første bok vart flittig lest gjennom mai, juni og juli. I midten av august begynte eg på bok II i henhold til neste leseplan, men noko hadde skjedd. Eg var ikkje like ivrig og entusiastisk som tidlegare! I går kveld etter ca 500 leste sider fant eg ut at det går ikkje lenger. Det er ikkje ofte eg avslutter bøker før dei er ferdiglest, men nå når eg har lest siste kapittel så er eg ferdig.

Boka er tung, tettskrevet, men for mange så er den heilt topp. Den er spekka med gode sitat (eg har lagt ut eitt nylig på bokelskere og skal bruke det i søndagens post!), men for meg så vart den for tung og vanskelig. Den henger over meg og erter meg når eg ikkje leser i den (ja, bøker kan erte mennesker!). Lykke til alle dei som les den skikkelig ferdig.

XOXO

1 kommentar:

  1. Jeg har begynt på denne to ganger og gitt meg etter et par hundre sider, så du kom mye lengre enn meg! Men jeg gir meg ikke. Neste gang skal jeg komme gjennom hele:-)

    SvarSlett