Søk i denne bloggen

mandag 12. mars 2012

Veke 10

Den siste veka har det vore nada aktivitet på bloggen. Eg har vore innom, lest blogger, kommentert litt her og der, *må bli flinkere til det*, men eg har ikkje skreve eit einaste ord sidan forrige mandag. Det skyldes to ting: 1. Ingen inspirasjon! 2. Klassikerlesing på høgt nivå!

I mi bokverd er det svært lite som er vanskeligere enn å lese klassikere. Dickens og Hugo er ikkje mine bestevenner for tida, men eg prøver å bli ihvertfall bekjent med dei. For øyeblikket liker eg Dickens best av dei to. Our Mutual Friend har eg sett fleire gonger på dvd, og elsker historien om Eugene og Lizzie, så det burde vera ganske greit. Til tider! Eg og Victor Hugo kjem aldri til å bli bestevenner, men håper at eg klarer å lese ferdig denne boka. Ganske sikkert ikkje til bloggdato 25. mars, men sometime after that.

Surprise, surprise! Etter shoppingmania på bøker klarte eg å styre unna alle bøker den siste veka, så har dermed ikkje lest ferdig eller kjøpt nokon!

Sliter du med å lese klassikere, eller går det greit?

XOXO

14 kommentarer:

  1. Det høres slitsomt ut, men kjekt med noen utfordringer. Det er kanskje en fordel å lese noe lett ved siden av istedenfor to tunge. Jeg tenker å begynne på Dickens snart. Tror jeg skal starte med David Copperfield på lydbok, da den var på tilbud på Ordflyt. Har så mange trykte bøker liggende som skriker etter å bli lest, så greit med alt som kan høres istedenfor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg er på jakt etter lettleste bøker som eg kan lese innimellom og lurer på om eg skal gå så langt som til Danielle Steel og Nora Roberts som står godt plassert i bokhylla :-) Lykke til med lesinga!

      Slett
  2. Jeg ble nettopp ferdig med The Master and Margarita av Bulgakov, en bok jeg likte veldig godt. Jeg holder også på med Hugo nå, og syns det går overraskende greit. Det er noen tunge kapitler innimellom (som det som kun handlet om arkitekturen til Notre Dame), men historien syns jeg er spennende, og jeg liker måten han skriver på. Den er tyngre enn en del andre klassikere jeg har lest, men foreløpig syns jeg ikke den er for tung. Heldigvis =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, eg har faktisk skumma dei tunge kapitla til tider. Det går nokonlunde greit, men eg lure på kor mykje av historien eg egentlig får med meg ;-) Lykke til!

      Slett
  3. Jane Austen er vel klassiker, og ho er grei! Ellers leser jeg sjelden klassikere. Jeg syns det er viktig at vi husker historia vår, men jeg syns f.eks. at det er uforholdsmessig mye fokus på gamle bøker i grunnutdanninga... og hvorfor skal vi ha dårlig samvittighet for å IKKE lese klassikere?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg kjenner at eg har dårlig samvittighet for å ikkje lese klassikere, og er enig i at det er for mykje fokus på gamle bøker. Jane Austen er lettlest i forhold til mange andre, men det kan og ver fordi dei er såpass kjent. Elizabeth Gaskell skreiv og nydelige bøker som blir betrakta som klassikere, men som er lettlest som Jane Austen:-)

      Slett
  4. Forresten, vet du at Hugo har skrevet en spenningsroman med handling fra Trondheimsfjorden? Fangen på Munkholmen, heter den. Han skrev den som nittenåring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmm, spennande! Takk for boktips:-)

      Slett
  5. sleit med å lese amtmandens døtre, og utanomden har eg ikkje lese mange jkassikarar.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nokon gonger er det ei bok som øydelegger heile lesegleden, dessverre.

      Slett
  6. Jeg har ikke fått startet på Victor Hugo enda, men det må jeg jo skal jeg bli ferdig i tide. Jeg har også kjøpt endel Dickens bøker jeg ikke har lest før. Men jeg er så glad i Dickens at det tror jeg skal gå greit.

    Jeg har også vært litt ufokusert på bloggen i det siste, men hadde noen ferdig skrevne innlegg (heldigvis) jeg kunne publisere.

    Skal lese bokhyllen min truer med å sprenges og jeg har oppdaget at det ikke er greit at den er altfor full for da får jeg ikke lest noen ting!

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg har starta på Victor Hugo, men må ta eit djupt hopp inn i den og virkelig lese denne helga. Bokhylla mi og truer med å sprenges, men har ein del krim som eg sparer til påska!

      Slett
  7. Noen klassikere synes jeg er tungleste mens andre er utrolig fengende. Jeg liker å lese klassikere fordi jeg ofte synes de er mye bedre enn en del av den nye litteraturen, og at det er en god grunn til at de har overlevd generasjoner av lesere. Selv om ikke alle er like lettleste, føler jeg likevel at det var verdt strevet. Men det kommer sikkert an på hvorfor og hvordan man leser. For min del er det ofte slik at lettleste bøker også er lettglemt, mens de jeg har brukt mye tid på å forstå er de jeg husker etterpå. Hver sin smak:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det med at dei har overlevd er sant, og med det så er ein ganske sikker på at ein har funne ei god bok. Hugo syns eg var tung å lese, men skal nok komme gjennom :-)

      Slett