Søk i denne bloggen

fredag 1. februar 2013

Januarstatistikk

Første månaden i 2013 er forbi, og eg hadde skyhøge forventninger då den starta. Dessverre etter 31 dager har eg kun lest ferdig 3 bøker, men stabelen av påbegynte er adskillig større. I januar har eg vore borti følgande:

- Ingar Sletten Kolloen: Dronningen (ferdiglest)
- Gunnar Staalesen: Som i et speil (ferdiglest)
- Nils-Øivind Haagensen: God morgen og god natt (ferdiglest)
- Charles Dickens: Bleak House (påbegynt, lest ca halve boka)
- Charles Dickens: David Copperfield (påbegynt, lest ca halve boka)
- Karin Fossum: Evas øye (påbegynt lydbok, blir nok ferdig i løpet av helga)
- Agatha Christie: Nemesis (påbegynt)
- Edgar Allan Poe: The Complete Short Stories of Edgar Allan Poe (påbegynt)

Det er stor variasjon; sakprosa, krim, klassikere og dikt i skjønn forening. Det skal ikkje vera lett å vera bokelsker. Eg har ingen god forklaring på kvifor det har gått tregt i januar. Derimot har eg fleire teorier, og den eine er at den første Riverton-boka eg forsøkte meg på ikkje fungerte. Den andre teorien er Dickens-bøkene. Begge dei påbegynte bøkene er historier eg kjenner frå før, men det viser seg å vera hakket tyngre å lese bøkene enn å sjå filmen. Noreg er godt representert denne månaden, saman med Storbritannia og USA.

Ein shopoholikers bekjennelser

Januar begynte veldig bra. Eg held meg unna bokklubbens hovudbøker, og erfarte at ein bør ikkje slette mail med hovudboktilbud før ein faktisk har avbestilt boka. Det førte til at eg sendte tilbake to hovudbøker, og posten i dag er ikkje akkurat billig. Når eg er innom bokhandlere kan eg fint tilbringe ein liten halvtime blant hyllene, og i favorittbokhandelen min på Sandnes endte eg opp med 5 bøker.

- Tusen og en natt (Kagge Vintage)
- Alessandro Baricco: Silke (Aschehoug)
- Joseph Conrad: Mørkets hjerte (Kagge Vintage)
- Irene Nemirovsky: Storm i juni (Arneberg forlag)
- John Steinbeck: Om mus og menn (Pax)

Nokon som legg merke til at det kun 1001-bøker? Når eg er i bokhandelen kjøper eg omtrent bare 1001-bøker i bokhandelen. Kjem til å ha eit heilt bibliotek av dei før eg får tid til å lese. Anyway, eit par veker gjekk, men på mandag kom eg på jobb og leste ein lapp som sjefen hadde hengt opp: "Boksalg på biblioteket." Hjelp! Onsdag var eg på rovjakt på biblioteket og kom heim med ikkje mindre enn 7 nye bøker.

- Heinrich Böll: Katharina Blums tapte ære
- Joseph Conrad: The Secret Agent
- Philip K. Dick: Drømmer androider om elektriske sauer
- Thomas Hardy: Under the Greenwood Tree
- Henry James: Daisy Miller and other stories
- Tor Bomann-Larsen: Livlegen
- J.K. Rowling: Harry Potter and the Chamber of Secrets

Så det var januarinnkjøpene, vart plutselig meir enn eg hadde tenkt, men og på biblioteket klarte eg å ta med meg 4 1001-bøker. Mitt personlige 1001-bibliotek er under oppbygging!

Status lesemål

Eg har fleire ulike litteraturmål, og i januar har eg lest ei off-the-shelf-bok, ei sakprosabok og ei Riverton/Glassnøkkelen-bok.

Ønsker for februar

Eg ønsker å bli ferdig med bøkene eg har påbegynt, og eg har klar ei ny Riverton-bok.

XOXO

8 kommentarer:

  1. Jeg synes ikke tre bøker er så verst, jeg da. Men tror nok du har rett i at Dickens kanskje har skylden for at du selv opplever at det går tregere enn vanlig (sier hun overbevisende, uten å ha lest bøkene selv ;-)). Angående Nancy - bøkene, så sier jeg selvfølgelig ja takk. Hvor mye skal du ha for dem?

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg syns 3 bøker er lite, så februar bør bli knakende bra;-)

      Med porto tipper eg ca 100 kr:-)

      Slett
  2. Jeg skjønner det går tregt når man ikke helt lett fenges av bøkene...når de blir tyngre enn man tenkte. Da må man vel gå over til noe man vet man liker kanskje?
    Å kjøpe 1001- bøker gir meg også god samvittighet (bedre ihvertfall) for tiden.;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Den eine Dickens-boka er biblioteket si og den andre har eg på Kindle, så eg har gitt meg sjølv frist til 16. februar for då må eg på biblioteket med ei anna bok;-) Skal eg likevel hamstre inn meir bøker så kan eg like godt kjøpe bøker som eg uansett skal lese:-)

      Slett
  3. Jeg synes du har vært flink uansett! Jeg har det med Riverton som du har det med 1001 - bøker, har kjøpt flere tidligere Riverton-vinnere til hylla i januar på bruktbokhandlere. Er spent på hvilken bok du skal lese denne måneden. Selv har jeg så vidt startet på "Bortreist på ubestemt tid" som vant Rivertonprisen det aller første året den ble utdelt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Elin! Eg skal høyre Karin Fossum, og er nå klar siden eg høyrte ferdig den første boka i Konrad Sejer-serien igår kveld:-) Blir spennande å høyre kva du syns om den aller første vinneren:-)

      Slett
  4. Koslig med litt shopping i blant også da :P hehe

    Ser ut til du hadde en fin månte :) Fikk jo påbegynnt ganske mykje da ;)

    Lykke til i Februar.. Håper du får mange fine lesestunder :D

    SvarSlett
  5. Betryggende å se at jeg er i godt selskap når det gjelder kjøp av bøker! :o) Jeg fikk med meg 5 stk 1001-bøker fra boksalg/bokkjøp i januar og er veldig fornøyd med kuppene mine (og har fortrengt at det ble totalt 33..). Det frustrerer meg imidlertid at jeg ikke helt har kontrollen på alt som ligger på 1001-lista. Tenk om jeg overser gode bøker fordi jeg ikke kjenner dem?? Vurderte å ta med meg 1001-boka til Gardum-salget, men har ennå ikke gjort det..
    Lesemånedene mine går opp og ned. Måneder jeg tror jeg kommer til å lese mye blir magre, og måneder jeg på forhånd tror blir for travle får jeg plutselig anledning til å lese. Vær ikke bekymret over mangelen på antall bøker du har lest ferdig - du leser jo så mange bøker samtidig! Det er noe jeg ikke klarer, som jeg ønsket jeg kunne. Har du forresten kommet deg på Gardum-salget i Stavanger?

    SvarSlett