Søk i denne bloggen

torsdag 3. april 2014

Rivertonprisen 2013 til Gard Sveen

Kilde: Forlagssiden
Debutanten Gard Sveen er tildelt Rivertonprisen 2013 for Den siste pilegrimen. Det er første bok i serien om politietterforsker Tommy Bergmann. Forlaget, Vigmostad&Bjørke, skriver om tildelinga HER.
Juryen begrunner tildelinga med dette:  
Gard Sveen presenterer i denne debuten den spesielle, kontroversielle og samtidig dyktige politietterforskeren Tommy Bergmann som prøver å finne en sammenheng mellom et drap sommeren 2003 og et skjelettfunn fra 2.verdenskrig. Den spennende og svært innholdsrike handlingen berører flere ulike temaer, blant annet en lite belyst del av norsk krigshistorie, nemlig likvideringer. I tillegg til selve krigshistorien mestrer forfatteren å beskrive nære mellommenneskelige relasjoner. Han tegner troverdige portretter av karakterer i store vanskeligheter, med sterke dilemmaer og nærmest umulige valg. Han har dessuten valgt å la sin politietterforsker skille seg vesentlig ut ved å ha karaktertrekk det er vanskelig å forstå, uten at vi tar avstand fra ham, men tvert imot ser fram til å bli bedre kjent med ham.
Det er første gong sidan 1997, då Jo Nesbø vant med Flaggermusmannen, at Rivertonprisen har gått til ein debutant. Nå er det bare å hive seg rundt, og faktisk lese boka. Mogleg påskekrim for meg dette.

XOXO

8 kommentarer:

  1. Det er ingenting å stusse på, jeg likte den veldig godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott! Ha ein fin fredag, Tine:-)

      Slett
  2. Spennende når en debutant vinner! Jeg blir vel kanskje nødt å lese denne ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tenk for ein brakstart Gard Sveen får på sitt forfatterskap. Eg har hatt som mål å lese Rivertonvinnere, men for ein kronologisk leser som meg blir det mykje å lese når fleire av bøkene er nummer 2 og 3 i serien (for ikkje å snakke om Lier Horsts åttende (!) bok som vinner), men med både første bok i serie og debutant, så må denne leses.

      Slett
  3. Har hatt denne boken på ønskelisten min lenge så kanskje det er på tide å få gjort noe med det, i form av å gå å kjøpe boken eller kanskje sjekke om Ebokbib har den ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg trur eg såg den på ebokbib;-)

      Slett
    2. Jepp:-) Nå står den i kø sammen med "Sønnen"

      Slett
    3. Så flott! Nå fekk eg mail frå forlaget til Sveen at "Den siste pilegrimen" er nominert til Glassnøkkelen og:-)

      Slett