Søk i denne bloggen

onsdag 29. juli 2015

Man Booker Prize 2015 - longlist


Endeleg er den her! Man Booker Prize longlist for 2015!

13 bøker har fått plass, og lista er som følger:

* Bill Clegg (US): Did You Ever Have a Family? (Jonathan Cape)
* Anne Enright (Irland): The Green Road (Jonathan Cape)
* Marlon James (Jamaica): A Brief History of Seven Killings (Oneworld Publications)
* Laila Lalami (US): The Moor's Account (Periscope, Garnet Publishing)
* Tom McCarthy (UK): Satin Island (Jonathan Cape)
* Chigozie Obioma (Nigeria): The Fishermen (ONE, Pushkin Press)
* Andrew O'Hagan (UK): The Illuminations (Faber & Faber)
* Marilynne Robinson (US): Lila (Virago)
* Anuradha Roy (India): Sleeping on Jupiter (MacLehose Press, Quercus)
* Sunjeev Sahota (UK): The Year of the Runaways (Picador)
* Anna Smaill (New Zealand): The Chimes (Sceptre)
* Anne Tyler (US): A Spool of Blue Thread (Chatto & Windus)
* Hanya Yanagihara (US): A Little Life (Picador)

Fram mot 15. september skal eg lese så mange som mogleg. Eg har allereie lest Enright, nesten ferdig med Obioma og har begynt på Yanagihara. Robinsons bok er den tredje i ein trilogi, og med min kronologiske hjerne så har eg høyrt ferdig første boka og såvidt begynt på andreboka. Satser på å klare det innimellom.

XOXO

Andre som skriver om longlist: Ann Helen, Clementine, Linn.

9 kommentarer:

  1. Det blir spennende - for en fin liste! Gleder meg til omtalen din om Obioma!

    SvarSlett
  2. Jeg har begynt såvidt å gjøre meg litt kjent med bøkene, og tror kanskje jeg skal prøve meg på et par på engelsk. Blant annet den du hadde omtale av i går. Blir uansett spennende å lese omtalene deres på bøkene etter hvert som dere har lest de.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt, Beathe! Eg digger deg for at du hiver deg rundt og er med på slike ting sjølv om eg innbiller meg at du ikkje leser så mykje engelsk (rett meg om eg er heilt på viddene).

      Eg anbefaler og Chigozie Obiomas bok, den er eg nesten ferdig med og eg veit den fins i norske bokhandlere, eg har sett den på Norli i dag :-)

      Slett
    2. Det er riktig på en prikk, Elida! :-) Jeg leser fint lite engelske bøker og kan sikkert telle dem på èn hånd,holder faktisk på med en nå og det går fint det, nå skal det sies at det ikke er den tyngste boken å lese her i denne verden heller, men engelsk er engelsk! Hørte at flere av bøkene er på rundt 300 sider og det er overkommelig for å komme over "engelsk-lese-skrekken", syntes du ikke? og DER var The fishermen bestilt på bokklubben!

      Slett
    3. Fleire av dei er på rundt 300 sider - unntaka er Yanagihara, James og Sahota. Eg syns det er absolutt overkommelig med det sidetalet :-)

      Slett
  3. Spennende liste. Jeg har A little life I hylla, så den bør jo leses snart. The Chimes bestilte jeg nå, har hørt om den via Booktube og den virker både god og original.
    Lykke til med lesingen, Elida! Er det noen som klarer å fyke igjennom Longlist innen Shortlist blir annonsert, så er det du og Linn :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. A Little Life ligger her - den har eg lest ca 300 sider av. The Fishermen las eg ferdig i går, så nå er det on to the next :-) Takk for ros, Silje!

      Slett
    2. Likte ikke du Station Eleven ganske godt, Silje? Om ja, så tror jeg The Chimes er en bok du kommer til å kose deg med. Takker for at du har troen. 3,5 bok og 2 uker igjen til mål. Mener selv det bør gå bra. :)

      Slett