Søk i denne bloggen

lørdag 21. januar 2017

Smakebit på ein laurdag

Eg har høyrt første bok om dem foreldrelause søskentrioen Violet, Klaus og Sunny, og sjølv om det på ingen måter er ei dårleg byrjing på ein serie er eg usikker på om eg kjem til å høyre vidare. Handlinga i boka strider mot min oppfatning av korleis barn skal behandlas, men om du har gode argumenter for kvifor eg skal fortsetje skriv dei gjerne i kommentarfeltet.
"There are many many types of books in the world, which makes good sense, because there are many many types of people. And everybody wants to read something different."
Frå Lemony Snickets The Bad Beginning som er første bok i The Series of Unfortunate Events.

XOXO

8 kommentarer:

  1. Om du skal bite ergrelsen i deg å lese videre, avhenger vel av hvor stor del av historien behandlingen av barna har. Hvis handlingen er lagt til en annen tid, eller et annet sted enn Norge, så kan det jo være realistisk lell....

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant! Eg har overhode ikkje satt meg inn i tid og sted, så det er ein mulighet :-)

      Slett
  2. Det er nok sånn i hele serien! Den er veldig preget av at barna blir behandlet dårlig og ikke blir trodd. Jeg har lest hele bokserien selv, og likte den veldig godt, men jeg leste dem da jeg selv var barn. Som i Roald Dahl sine barnebøker blir barn ofte portrettert som de fornuftige, mens de voksne som regel er dumme og ensidige. Men jeg skjønner at det er noe helt annet å lese bøkene som voksen; som du sier, så strider handlingen mot hvordan barn bør behandles.

    Håper du har en god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Camilla! Det er heilt klart linjer mellom Lemony Snicket og Roald Dahl, men eg kan ikkje erindre at det var så ille i Dahls bøker. Mogleg det er eg som syns Snicket er verre enn Dahl...

      Slett
  3. Det er nok et stort del av poenget med serien, dette er ikke en serie om lykkelige barn som blir godt behandlet. Mulig jeg husker feil, men jeg tror det kom tydelig fram i både lydbok og baksidetekst. Jeg har lyttet til de åtte første bøkene i serien, tror det var i 2009, så minnet er litt blast. Det er en veldig formelpreget serie, derfor måtte jeg ha en pause, men jeg har vært usikker på om jeg skulle begynne på neste bok i serien. Egentlig vil jeg vite om det blir en happy ending for disse stakkars sjelene, men jeg har mine tvil.

    Her er en artikkel som kanskje gir litt mer informasjon om prosjektet til forfatteren. Den er litt interessant :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kjem tydeleg fram fleire gonger i løpet av boka at det er ikkje ei lukkeleg bok. Samtidig som eg vil vite korleis det går med barna så kvier eg meg for å starte på neste bok. Takk for lenke!

      Slett
    2. Slik jeg husker det så får du det du forventer, bok etter bok etter bok ( i alle fall fram til bok åtte).

      Slett
    3. Resten av serien blir ikkje høyrt med det første i alle fall.

      Slett