Søk i denne bloggen

mandag 16. januar 2017

Bokbloggerprisen 2016: "60 damer du skulle ha møtt"

Forfatter: Marta Breen (f. 1976) og Jenny Jordahl (f. 1989, ill.)
Utgitt: 2016
Format: Innbundet, 160 sider
Forlag: Forlaget Manifest

Den norske forfatteren, journalisten og spaltisten Marta Breen har fleire utgivelser bak seg, blant anna Født feminist. Den norske illustratøren Jenny Jordahl står bak den populære teikneserien "Livet blant dyrene" som har vore publisert hjå Aftenposten og NRK Ytring. Breen og Jordahl har tidlegare samarbeida om boka F-ordet. 155 grunner til å være feminist.

60 damer du gjerne skulle ha møtt er eit resultat av at Marta Breen og Jenny Jordahl såg seg lei på at kvinner i historien som regel blir annonsert som ein form for tilbehør: Kone, mor, elskerinne eller muse. I denne teikneserieboka blir ein kjent med fascinerande personlegdomar som krigsreporter Lise Lindbæk, prest Ingrid Bjerkås, jazzsanger Radka Toneff og kunstløperske Sonja Henie.

Denne boka kikka eg på i Oslo i september, og hadde den i bakhodet lenge. Sist veke kom den på bokbloggerprisens langliste for 2016, og håpet mitt nå er at den når ut til eit større publikum. Eg har blitt kjent med mange sterke damer i teikneserieform, dei fleste hadde eg aldri høyrt om. Biografier er ofte langtrukne og fulle av opplysninger som ikkje alltid er så interessante, men i teikneserieform får du det viktigaste. Etterkvart må nok denne boka flytte inn i bokhylla. Anbefales!

XOXO

12 kommentarer:

  1. Det er noe med tegneserieformatet som får meg til å vegre meg, men holder den stand til kortlisten skal jeg lese den. Tema er jo et som interesserer meg, så det er ingen grunn til å nøle :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ingen grunn til å nøle på grunn av teiknserieformatet. Super bok!

      Slett
    2. Du overbeviser! 😊 Tegneserier kan være riktig fornøyelige! Spørs om jeg ikke må få lest denne ...

      Slett
  2. Jeg leste ferdig "60 kvinner du skulle ha møtt" tidligere i dag, og støtter helhjertet din anbefaling, Elida. Helst burde boka vært en del av skolepensum, både til lærdom og inspirasjon til videre fordypning i noen av kvinnene eller på jakt etter flere spennende kvinnehistorier.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke lest denne enda, men enig med deg - ei så spesiell bok burde vært en del av skolepensum. Tegneserieformatet er lett akseptert av de yngre, og ingenting er som å lure kunnskap inn "bakveien" :) Håper den havner på kort'en. Den må nok leses uansett, tenker jeg.

      Slett
    2. Eg er enig med begge to at denne burde vore på skulepensum. Eg trur at det hadde vore såre enkelt å introdusert denne boka i sitt format, og "lurt" litt kunnskap inn i unge hjerner ;-)

      Slett
    3. Nå skal jeg danne foreningen Bokbloggere for tegneserier i undervisningen. Inspirert av denne boka ;)

      Slett
  3. Denne tror jeg må leses om den havner på kort'en eller ei. Kanskje i en eller annen kvinnekategori i biografisirkelen. Så medgjørlig som sirkelgenerøsen er for tiden så er det kanskje en mulighet :) Kjekt å se at både du og Mari liker denne. Hadde ikke hørt om boka før jeg så den kom på langlista. Alle de bøkene man ikke har hørt om...

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg hadde såvidt kikka på den tidleg i haust før den dukka opp på langlista :-)

      Slett
  4. Tror jeg må lese denne i løpet av våren. Virker veldig interessant og ikke minst lettlest pga tegneserieformatet. Takk for tips!

    SvarSlett
  5. Ajaj, her er det bare å komme seg til bokhandelen, forstår jeg! Stas med tegneserieformat, også :-) Hilsen Berit

    SvarSlett
  6. Ja, denne boken likte jeg! Tror sannelig jeg må sjekke ut andre bøker av forfatterne :)

    SvarSlett