Søk i denne bloggen

lørdag 10. oktober 2020

Nobels litteraturpris 2020

 Nobels litteraturpris 2020 går til amerikanske Louise Glück.
– Glück er en av de fremste samtidspoetene i USA, ifølge Den Svenska Akademien.
De roser Glück for hennes «umiskjennelige poetiske stemme, som med «nøktern skjønnhet gjør individets eksistens universell». (sakset frå NRK-artikklen, lenke nederst)


I Noreg er det Forlaget Oktober som har dei norske rettighetene til Louise Glück, og ei bok finnes på norsk. Diktsamlingen Averno er innlemma i Rune Christiansen gjendiktningsserie, gjendikta av Per Petterson og utgitt i 2017 på norsk. Eg har bestilt den på biblioteket, og i bokhandlerne begynner det å bli tomt så forlaget skal trykke opp på nytt.

XOXO

PS. NRK-artikkel HER!

2 kommentarer:

  1. Jeg har aldri hørt om henne før så det blir spennende å lese "Averno", jeg bestilte den sporenstreks på Ark.no men ser nå at det står midlertidig tomt på lager så da rakk jeg det vel akkurat ikke før de ble revet vekk. Det blir kanskje likevel fint å få en helt fersk bok også.

    Ha en fin lørdag, Elida :-)

    SvarSlett
  2. Det har vore kjekt å følge H.Torvund på facebook dei siste dagane. Han har omsett fleire av dikta hennar for å vise oss kven ho er. Eg er blitt nysgjerrig og på denne poeten.

    SvarSlett