Søk i denne bloggen

tirsdag 27. juli 2021

The 2021 Booker Prize | Langliste


13 bøker har fått plass på årets langliste:

* A Passage North, Anuk Arudpragasam (Granta Books, Granta Publications)
* Second Place, Rachel Cusk (Faber)
* The Promise, Damon Galgut, (Chatto & Windus, Vintage, PRH)
* The Sweetness of Water, Nathan Harris (Tinder Press, Headline, Hachette Book Group)
* Klara and the Sun, Kazuo Ishiguro (Faber)
* An Island, Karen Jennings (Holland House Books)
* A Town Called Solace, Mary Lawson (Chatto & Windus, Vintage, PRH)
* No One is Talking About This, Patricia Lockwood (Bloomsbury Circus, Bloomsbury Publishing)
* The Fortune Men, Nadifa Mohamed (Viking, Penguin General, PRH)
* Bewilderment, Richard Powers (William Heinemann, PRH)
* China Room, Sunjeev Sahota (Harvill Secker, Vintage, PRH)
* Great Circle, Maggie Shipstead (Doubleday, Transworld Publishers, PRH)
* Light Perpetual, Francis Spufford (Faber)

Fem av forfatterne har vore nominert tidlegare: Damon Galgut (kortlista i 2006 og 2010), Kazuo Ishiguro (vant i 1989, kortlista i 2005, 2000 og 1986), Mary Lawson (langlista i 2006), Richard Powers (kortlista i 2018 og langlista i 2014) og Sunjeev Sahota (kortlista i 2015).

Eg har reservert og lånt fleire på biblioteket, fleire er tilgjengelige på lyd (eg bruker Storytel og Audible), og planen er som alltid å lese flest mogleg.

XOXO

3 kommentarer:

  1. Det er alltid min plan også og jeg er optimistisk som vanlig. Jeg har lest Klara og solen,den var litt sånn tja..+. Ellers har jeg bestilt meg The promise,An Island og No One is talking about this, men angrer på at jeg ikke bestilte A town called Solace i samme slengen..Cusk sin blir et must, men den venter jeg heller på den norske utgaven siden den er "rett rundt hjørnet". Great circle har jeg også lyst til å lese, men over 600 sider på engelsk tar jeg ikke nå.

    Kanskje jeg skal sjekke biblioteket jeg også, så jeg kommer i gang.

    Lykke til med lesingen, Elida :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk i like måte! Eg har lånt/reservert Cusk, Galgut, Ishiguro, Lawson, Lockwood, Shipstead og Spufford på biblioteket. Harris, Mohamed og Sahota fant eg hjå Audible. Powers er ikkje utgitt ennå, men fins hjå Audible etterkvart, og Arudpragasam og Jennings har eg ingen plan for foreløpig.

      Lykke til med lesinga, Beathe :-)

      Slett
  2. Jeg gjør som jeg alltid gjør med Booker, overlater all the hard work til deg, og leser vinneren :) Lykke til Elida (og Beathe) !!

    SvarSlett