Søk i denne bloggen

fredag 1. juli 2022

Lesesirkel 1001 bøker | Bok på minst 500 sider eller meir


Det er 1. juli, og tid for årets syvende kategori i lesesirkelen. Kategorien i juli er Bok på minst 500 sider eller meir, for mursteinleseren i meg må jo ha med minst ein murstein. Eg har satt opp Thomas Manns Trolldomsfjellet og nå skal den til pers. Den har stått på leselista sidan eg las Buddenbrooks for 10 år sidan så nå er det på tide.

Eg vil i år som i fjor sjekke i det stille om boka du har valgt er på den offisielle lista, og mi liste er finsjekket og oppdatert så bruk gjerne den. Eg håper dykk set pris på at eg sjekker boka/bøkene dine, og eg ser og det er liv i emneknaggen #elidas1001lesesirkel på Instagram. I begynnelsen av oktober i fjor laga eg ei gruppe på Goodreads for lettare å få beskjed om kva den enkelte har lest i sirkelen. Bruker du Goodreads, men er ikkje medlem av gruppa og har lyst til det så gi beskjed så kan det ordnes!

Eg set stor pris på eit vink om du har lest i dei ulike kategoriane for sjølv om eg er (i mine auge) ekstremt god til å sjekke ulike sosiale medier så er det ikkje alt eg får med meg. Spør og grav om du lurer på noko, og premiering blir det garantert! God lesnad!

XOXO

Deltakere i sirkelen:

13 kommentarer:

  1. Se der ja, tenk jeg er ferdig med juli-boken allerede, måtte måneden vare litt lengre :) Du har inspirert meg til å skrive om en bok jeg ikke likte så godt, det er jammen meg mye vanskeligere enn å skrive om bøker som falt i smak. (Omtale om noen dager)
    Ha en fin fin sommerfredag Elida!

    SvarSlett
  2. Har vel satt opp Barnas bok (Byatt) eller 2066 (Bolano), alternativt Trekkoppfuglen (Murakami), men lurer på om jeg skal prioritere å lese ferdig Kristin Lavransdatter istedet. Husfrue og Korset er på over 500 sider i en bok (pluss Kransen, men den har jeg lest). Vi det gjelde som murstein i juli hvis jeg leser Husfrue og Korset?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må bare telle sidetal, Anita. 500 sider eller meir, men du har vel lest Kransen og dette året?

      Slett
    2. Jeg leste Kransen , en annen utgave enn det trebindsverket jeg har av Kristin Lavransdatter- som er på over 1000 sider. Husfrue og Korset er på over 500 sider tilsammen.
      Så det spørs hvordan man ser på det. De er jo tre bøker, men kan fås i ett bind.
      Og har jeg lest Kransen ( en annen utgave som sagt) - som er godkjent i en kategori, men spørsmålet er om jeg kan få godkjent Husfrue og Korset som en bok på over 500 sider. selv om det egentlig er to bøker.
      Eller, om man skal se hele trilogien som en bok- ??
      Tja, opp til deg.

      Slett
    3. Kategorien heiter Bok på 500 sider eller meir, og det vil i mitt hode si ei bok. Hadde den eine boka i trilogien vore på over 500 sider så skulle eg ha godtatt det, men på 1001-lista er det så mange bøker som samsvarer med kategorien at eg kan ikkje tillate at Husfrue og Korset blir ei bok. Beklager.

      Slett
    4. Ok, den er grei. Da regner jeg med at heller ikke hele trilogien Kristin Lavransdatter gjelder som bok over 500 sider. Og at hvert bind er enkeltbok, også i kategori Nobelprisvinner.

      Slett
    5. Kvart bind blir rekna som enkeltbok i alle kategorier :-)

      Slett
    6. Den er helt grei.
      Ble bare litt uklart da jeg spurte om Kransen holdt som bok i Nobelkategorien, at jeg ikke måtte lese hele Krsitin Lavransdatter.

      Slett
    7. Viss eg har sagt noko ein anna plass så beklager eg, og det var ikkje meininga å vera uklar.

      Slett
    8. Skjønner det, kan være meg som bare ble litt usikker..

      Slett
  3. Jeg går for Andrea Levys "Small Island". Spontankjøpt på Fretex for flere år siden, så da er det vel på tide å få lest den også...

    SvarSlett
    Svar
    1. Den står på mi leseliste, og eg ser fram til å lese kva du syns om den.

      Slett