Søk i denne bloggen

tirsdag 6. september 2022

The 2022 Booker Prize | Kortliste


6 bøker har fått plass på årets kortliste:

* NoViolet Bulawayo: Glory (Chatto Windus, Vintage)
* Percival Everett: The Trees (Influx Press)
* Alan Garner: Treacle Walker (4th Estate, HarperCollins)
* Shehan Karunatilaka: The Seven Moons of Maali Almeida (Sort of Books)
* Claire Keegan: Small Things Like These (Faber)
* Elizabeth Strout: Oh William! (Viking, Penguin)

Kortlista er på plass, og eg må ha vore meget god til å plukke ut bøker den siste månaden for eg mangler bare å lese to av seks bøker. Everett og Karunatilaka bør skrive meget gode bøker for dei fire eg har lest var ikkje min smak. God lesnad!

XOXO

6 kommentarer:

  1. Veldig overrasket over at Strout kom videre og synd The Colony ikke gjorde det. Jeg likte Keegan men ikke så mye at jeg syntes den fortjente å komme videre.

    Jeg har Everettboken her og den blir neste bookerbok ut. Får se om jeg får lest Karunatilaka, Garner gidder jeg ikke. Litt ambivalent til Bulawayo selv om jeg likte den forrige boken hennes.
    Ikke så veldig imponert over denne listen kjenner jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg er ikkje begeistra for lista. Leser så det fyker etter i år, og ingenting stemmer. Finner ikkje wow-kjensla i år. Bulawayo var den siste eg las nå før annonsering, og den var (i lydbokformat) utroleg slitsom.

      Slett
    2. Nei,det skjønner jeg. Virker nesten som de har gått etter hvor få sider bøkene hadde. Altså korte bøker kan være gode,men to av de har valgt ut her er egentlig bøker som blir fort glemt selv om de er fine der og da.
      Jeg "strever" med After Sappho, at den er så fragmentert men samtidig så er flere av fortellingene om disse kvinnene interessante. Men jeg fikk nå en diktsamling av den originale Sapfo på leseønskelisten min og det er da noe.
      Tror jeg skal skaffe meg The seven moon...... og så får jeg lest The Trees og krysser fingrene for at de er gode og at èn av de står igjen som vinner.

      Slett
    3. Krysser fingrene sjølv om eg tviler. Har enda utdelinga av den internasjonale prisen friskt i minnet, og kor inderlig skuffa eg var då Jon Fosse ikkje vant.

      Slett
    4. Ser den, får inderlig håpe at det er hans tur til å få Nobelprisen i litteratur. Det er lov å håpe!

      Slett
    5. Han har vore på bettinglistene i så mange år nå at det er langt på overtid.

      Slett