Søk i denne bloggen

søndag 10. oktober 2010

Smakebit på ein søndag - nr. 4

Eg liker å tru at eg kjøper mindre bøker enn før, og det er nok delvis sant. Eg er blitt meir kresen på kva eg har i bokhylla (og minner om at gratisbøkene framleis ikkje har kome seg til bruktbutikken;), men er det noko eg ikkje bare kan gå forbi eller sette tilbake i butikkhylla så er det kongelege bøker. Eg kjøpte ei på billig-billigsalg for eit par veker si, og har endelig funne tid til den. Tid har eg egentlig ikkje, men eg er litt utmatta etter "Tatt av vinden" - bind 1 så eg trenge noge lett og ledig:) Boka eg plukkte med meg heiter "Norske prinsesser - Norgeshistoriens forunderligste prinsesser" og er ført i pennen av journalisten Siv Randi Palm. Eg vil dela deler av forordet med dykk, og håper at fleire blir inspirert til å lesa om våre kongelege:

Prinsesse er et ord forbundet med eventyr og drømmer. Det gir umiddelbart assosiasjoner til rosa tyllkjoler, romantikk og luksus. De som bærer tittelen, har alltid fascinert og inspirert. Prinsesser har blitt tildelt hovedrollene i sagn og eventyr, og befunnet seg i sentrum på den historiske scene. Det har, som denne boken viser, ikke alltid vært en ubetinget fordel. Jeg har tatt for meg 11 jenter og kvinner som har det til felles at de alle har vært prinsesser av Norge. Både kongsdøtre fra norrøn tid og prinsesser fra unionstiden er med. To dronninger er også inkludert, da de begge sto for avgjørende bidrag til Norges historie. Resultatet er verken helt en prinsessebok eller helt en historiebok, men en samling uautoriserte biografier som gir leseren mulighet til å bli kjent med andre tider gjennom øynene til 13 vanlige mennesker, som alle fikk uvanlige liv takket være sin kongelige status. (...) "Norske prinsesser" er en bok full av historier om noen av de mest spennende kvinnene i norsk historie. Boken gir leseren en unik mulighet til å bli kjent med Norges historie gjennom øynene på 13 spennende historiske skikkelser.

Keep reading those books!

XOXO

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar