Søk i denne bloggen

fredag 17. juni 2011

Bok: "Gjenferd" (Harry Hole #9)

Forfatter: Jo Nesbø
Utgitt: 2011
Format: Innbundet
Forlag: Aschehoug
Frå: Mi bokhylle (19. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: Det er den type drap som får en notis i avisa og så er glemt; en ung, desperat heroinist prøver å stjele dop fra en annen og blir skutt. Den skyldige blir tatt like etterpå. En mann kommer til Oslo fra Bangkok og går gjennom Kvadraturen, Oslos sentrum for narkotikaomsetning som nå domineres av det nye stoffet kalt fiolin. Bakmannen er den mystiske Dubai som ingen har sett. Den ankomne tar inn på et billig hotell og fyller ut registreringsskjemaet. Yrke: Drap. Navn: Harry Hole. Han oppsøker sin tidligere arbeidsgiver på Politihuset og ber forgjeves om å få etterforske narkotikadrapet. Men han får treffe den siktede i fengsel. Det er en ung gutt som Harry Hole knapt kjenner igjen. Men det er ham. Oleg, sønnen til kvinnen Harry fortsatt elsker. Saken er oppklart. Saken er umulig. Saken er personlig.

Panserhjerte var ei nydelig krimbok, men kvifor eg var så annige etter å få Gjenferd heim er for meg ei gåte. Når du sitter og blar deg framover, og det går så tregt at det føles som sirup, då er det noko gale. Jo Nesbø er framleis min favorittkrimforfatter, men denne boka vart kjedelig, med for mange plot, og det skrevet i kursiv skjønte eg hvertfall ingenting av. Ingen toppkarakter denne gongen, Nesbø!

XOXO

1 kommentar:

  1. Denne skal jeg også lese i sommer, og gleder meg veldig til det. Jeg var ikke spesielt begeistret for Panserhjerte, så da håper jeg at jeg vil like denne bedre:-)

    SvarSlett