Søk i denne bloggen

mandag 20. februar 2012

Veke 7

På mystisk vis flytter bøker inn i bokhyller. Ihvertfall i mine. Eg har ikkje noko overordna mål for 2012 om å ikkje kjøpe bøker (eller som mange andre: kun 2 i månaden), men 'Off the Shelf' er eit mål. Ein 'regel' eg derimot har er å ikkje kjøpe bøker eg ikkje har lest. Det fører til fulle bager frå biblioteket kvar veke, men eg syns ikkje bokhylla blir mindre full av den grunn. Årsaken er at det fins ingen regel utan unntak, og eg er redd eg har mange unntak. Unntaka heiter Agatha Christie, Nicholas Sparks, Charles Dickens, Kate Morton, Tatiana de Rosnay, G.G. Musso, Jo Nesbø og sikkert fleire. Eg kan vera veldig flink i lange perioder, men så kjem det biblioteksalg, Tanum-salg pga ny nettside (som eg forøvrig er misfornøgd med!), Mammutsalg (gikk på ein bestillingssmell der gitt), Bokklubben-salg og plutselig befinner eg meg i ein fysisk bokhandel. Fristelsene er mange!

Leste bøker:
- Colm Tóibín: Brooklyn (14.02)
- Johan Theorin: Blodleie (18.02)
- Agatha Christie: Den tredje piken (19.02)

Nye bøker i bokhylla:
- Den store magi- og trolldomsboka

Er du flink til å ikkje kjøpe bøker, og i tilfelle, kven får alltid flytte inn i bokhylla?

XOXO

3 kommentarer:

  1. Jeg har også enn sånn bokhylle hvor bøkene flyr inn på mystisk vis :-) Jeg har også noen unntak fra "prøv å ikke kjøp nye bøker før du har lest litt mer av de som står og venter", slik du nevner. Blant annet Dickens, og der kom det inn 4 nye denne måneden. Jeg klarte heller ikke motstå Tanum salget, eller Bokklubben salget og plutselig hadde jeg mange bøker jeg ikke hadde lest! Når jeg i tillegg drar med meg altfor mange bøker hjem fra biblioteket og får en del anmeldereksemplar kjente jeg at nå var det "litt" mange bøker i skal lese hyllen.
    Men det er jo egentlig et luksusproblem :-)

    SvarSlett
  2. Nei, jeg er ikke flink til å ikke kjøpe bøker... Jeg har et mål om å ikke kjøpe mer enn to bøker i måneden og det går jo,kremt, kremt, fint. Eller? Det er helt klart rom for forbedringer.

    SvarSlett
  3. Om jeg er flink? Hmmm. Den var vrien. Jeg er nok aller flinkest til å skaffe bøker, tror jeg. Avholdenhet ligger ikke for meg! Med andre ord har jeg inntrykk av at det aller meste får lov til å flytte inn i bokhyllene mine, og det er sjelden særlig mystisk...

    SvarSlett