Søk i denne bloggen

lørdag 18. august 2012

Bok: "Silmarillion"

Forfatter: J.R.R. Tolkien
Originaltittel: The Silmarillion
Utgitt: 1977
Min utgåve: 2006
Redaktør: Christopher Tolkien
Oversetter: Nils Ivar Agøy
Format: Paperback
Forlag: Tiden Norsk Forlag
Frå: Mi bokhylle (24. bok i 'Off the Shelf')

Baksidetekst: Da Gud skaper verden lar han tjenerne sine, valaene, være med å utforme den. Melkor, en av valaene, gjør opprør mot Gud, og han blir fienden, Morgoth. Alvene går til krig mot ham for å vinne tilbake silmarillene, tre vidunderlige edelstener laget av Fëanor, den stolteste og mest begavede blant alvene. I løpet av denne krigen kommer også menneskene til Midgard. Noen av dem blir Morgoths følgesvenner, mens andre slutter seg til alvene. Silmarillion er fortellingen om Midgards eldste historie, om hvordan denne verdenen oppstod og hva som skjedde med folkeslagene i den før de store begivenhetene som er nedtegnet i Hobbiten og Ringenes Herre.

Mi tredje bok i Classics-utfordringa, og ein god kandidat til årets kjedeligste bok! Eg har tenkt å lese Tolkien-bøkene i ei spesiell rekkefølge, og Silmarillion var først i køen.

Kort og godt: Drepende kjedelig bok, blir sannsynligvis aldri lest igjen, og kjem til og støve vekk i bokhylla. Over og ut!

XOXO

15 kommentarer:

  1. Helt enig. Gled deg te Hobbiten:) Synes den igrunnen var ganske så koselig.

    SvarSlett
  2. Kjedelig? Så dumt, jeg har nemlig planer om å få lest denne en gang. Tenkte å lese den før Ringenes Herre, men pytt - det er jo bare å pløye gjennom :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt for mykje oppramsing og diverse, dessverre, Melusine.

      Slett
  3. Har elsket Tolkien siden jeg var rundt 16. Jeg kom akkurat en og en halv side ut i Similairion. Denne boken er virkelig for spesielt interesserte. Vil anbefale å begynne med Hobbiten som er en lettlest og spennede bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, eg merka den var ikkje for meg:-) Høyrer mykje bra om Hobbiten, så gler meg til den.

      Slett
    2. Fint at du ikke ble avskrekket. Tok fram min versjon av Hobbiten for å lese den igjen. Glder meg villt til filmen kommer. Et lite tips til fra en Tolkien entusisast. Nå du kommer så langt som til å lese Ringenes herre, velg den norske oversettelsen. Torstein Bugge Høverstads oversettelse er ypperlig. Den engelske orginalteksten opplevde jeg som litt tung og vanskelig lesning. Tolkien var akademiker og bøkene bærer preg av dette. :-)

      Slett
    3. Høyrte Ringenes Herre for eitt godt år sidan, men engelskutgaven vart fort bytta ut med norsk lydbok. Vil lese den denne gongen, og noterer meg at Høverstads utgave er bra. Takk for tips, Bente! Du er ikkje aleine om å glede deg til Hobbiten kjem på lerretet:-)

      Slett
  4. Det er vel ikke favorittboka mi heller. Helt enig med Bente her. Skal du begynne med Tolkien er "Hobbiten" å anbefale. Cudos til deg for å ha fullført :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Høyrer mykje bra om Hobbiten så gler meg til den.

      Slett
  5. Da ville jeg gitt den bort var jeg deg, til noen som får glede av den isteden for at den skal støve ned ;)Boken står i min hylle også, men jeg finner ikke helt inspirasjonen til å plukke den frem enda.

    Håper du har en fin, fin lørdagskveld, Elida.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den ender nok på eit bruktsalg eller hjå nokon som har meir glede av den, etterkvart.

      Lørdagskvelden var fin, Mari, håper du får ein fin søndag!

      Slett
  6. Silmarillion er vel ein heilt annan type bok enn både Ringenes herre og Hobbiten. Bakgrunnsstoff og mytologi? Altså for spesielt interesserte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var altfor spesielt for meg hvertfall;-)

      Slett
  7. Jeg syns faktisk denne er bedre enn både Ringenes Herre og Hobbiten. Jeg har tre ulike innbundede versjoner stående i bokhyllen min, og ingen får lov til å støve ned :) Det kan nok være litt tung, men jeg syns den var veldig spennende og givende når jeg først kom i gang. Faktisk så givende at jeg har lest den flere ganger! Jeg forstår allikevel godt at det ikke er en bok for alle, men jeg må si at jeg elsker det mytologiske aspektet med den! Men hvis du syns denne var kjedelig, så ville jeg frarådet deg fra å lese Unfinished Tales og resten av History of Middle-Earth serien :)

    SvarSlett