Søk i denne bloggen

torsdag 2. april 2020

The International Booker Prize 2020 - Shortlist


6 bøker har fått plass på kortlista, og den er som følger:

Author (Original language - Country/territory) Translator Title Publisher/Imprint

  • Shokoofeh Azar (Farsi-Iran) Anonymous The Enlightenment of the Greengage Tree Europa Editions
  • Gabriela Cabezón Cámara (Spanish-Argentina) Iona Macintyre og Fiona Mackintosh The Adventures of China Iron Charco Press
  • Daniel Kehlmann (German-Germany) Ross Benjamin Tyll Quercus
  • Fernanda Melchor (Spanish-Mexico) Sophie Hughes Hurricane Season Fitzcarraldo Editions
  • Yoko Ogawa (Japanese-Japan) Stephen Snyder The Memory Police Harvill Secker
  • Marieke Lucas Rijneveld (Dutch-Netherlands) Michele Hutchison The Discomfort of Evening Faber & Faber

Min første tanke var skuffelse for at Jon Fosse ikkje var med. Min andre var at nå har ikkje den 900-siders boka gått videre (og takk og lov for det) og min tredje (som eg har hatt nokon timar) er at piffen og entuasiasmen for denne lista forsvant for meg. Eg er i skrivande stund høyst usikker på om eg kjem til å prioritere disse bøkene. Eg må grunna meir på den siste tanken.

XOXO

3 kommentarer:

  1. Jeg er ikke med på dette sjøl, men ser at mange deltar. Kan skjønne at piffen går ut innimellom, det er mye litteratur å forholde seg til, både engelsk og norsk. Og så er det noe med tida. Ikke helt enkelt å være engasjert og opplagt når hele verden sliter med store problemer. Men må innrømme at jeg var spent på om Jon Fosse havnet i dette selskapet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, også las eg om bøkene i dag og det var ingen som ropte: Les meg, les meg! Også håpa eg veldig på Jon Fosse :-/

      Slett
  2. Hei og god påske!
    Jeg har lest 1001 boka for april : Steinbeck, vredens drue

    SvarSlett